Oncology Venture utvärderar onkologiläkemedel från Eisai Inc. för inlicensiering till 2X Oncology Inc.

Hørsholm, Danmark den 24 mars 2017 – Oncology Venture Sweden AB (”Oncology Venture”) och Eisai Inc. (Woodcliff Lake, NJ USA) har ingått ett avtal enligt vilket Oncology Venture kommer att utveckla companion diagnostic (genom användande av sin Drug Response Predictor DRP™-teknologi) för en icke-offentliggjord onkologiterapeutisk läkemedelskandidat från Eisai Inc. Avsikten är att utvärdera Oncology Ventures intresse för en inlicensiering av läkemedlet för vidare klinisk utveckling i Oncology Ventures spin-out-bolag, 2X Oncology Inc. (Boston, MA USA). Läkemedlet är i fas 2-skede och riktade ’small molecule’ hämmare har lovande tillämpning i ett antal humana cancerformer.

Om DRPTM-utvärderingen är framgångsrik kan Oncology Venture exklusivt inlicensiera läkemedlet för vidare utveckling i 2X Oncology Inc. De läkemedelsspecifika DRP-biomarkörerna kan därmed kunna användas som companion diagnostic för att välja ut och registrera de cancerpatienter som har högst sannolikhet att svara på behandling i en klinisk fas 2-studie. Ytterligare villkor i avtalet lämnas inte ut.

”Oncology Venture är glada över att arbeta med Eisai Inc. och utveckla en Drug Response Predictor (DRPTM) för läkemedelskandidaten. Om det lyckas kommer läkemedelskandidaten att inlicensieras för ytterligare DRPTM-guidad klinisk utveckling som en precisionsbehandling för cancer hos kvinnor i 2X Oncology Inc. – en samägd avknoppning från Oncology Venture”, säger Peter Buhl Jensen, adjungerad professor, MD, PhD och VD för Oncology Venture.

Om biomarkörsplattformen Drug Response Predictor – DRPTM

Oncology Venture använder screeningverktyget Drug Response Predictor, DRP™, inlicensierat från Medical Prognosis Institute A/S (MPI) för att välja ut de patienter som, utifrån den genetiska signaturen i sina tumörer, har högst sannolikhet att svara positivt på ett visst läkemedel. Målet är att utveckla rätt medicin för rätt patient och genom att screena patienterna innan behandling kan responsnivån signifikant höjas. DRP™-metoden bygger på jämförelser mellan känsliga och resistenta mänskliga cancercellinjer, med genetisk information från cellinjer, i kombination med klinisk tumörbiologi och kliniska korrelater i ett systemiskt biologiskt nätverk. DRP™ är baserad på budbärar-RNA från patienters biopsier. DRP™-plattformen, dvs. DRP™- och PRP™-verktygen kan användas i alla cancertyper och är patenterad för fler än 70 anti-cancerläkemedel i USA. PRP™ används av Medical Prognosis Institute A/S för Personalized Medicine. DRP™ används av Oncology Venture för läkemedelsutveckling.

För ytterligare information om Oncology Venture, vänligen kontakta:

Peter Buhl Jensen, CEO                                      Ulla Hald Buhl, COO, IR & Communication

Telefon: +45 21 60 89 22                                      Telefon: +45 21 70 10 49

E-post: pbj@oncologyventure.com                        E-post: uhb@oncologyventure.com

Denna information är sådan information som Oncology Venture Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 mars 2017.

Oncology Venture Sweden AB arbetar med forskning och utveckling inom cancerläkemedel via det helägda danska företaget Oncology Venture ApS. Oncology Venture innehar licens att använda Drug Response Prediction – DRP™ – för att signifikant kunna öka sannolikheten att lyckas i kliniska tester. DRP™ har visat förmåga att ge statistiskt tillförlitliga förutsägelser för kliniska resultat av läkemedelsbehandling av cancerpatienter i 29 av 37 utförda kliniska studier. Bolaget använder sig av en modell som förbättrar oddsen jämfört med traditionell farmaceutisk utveckling. Istället för att behandla alla patienter som har en viss typ av cancer, väljs patienter ut via genetisk screening. Endast de patienter som sannolikt kommer svara positivt på en behandling kommer att genomgå densamma. Med en mer väldefinierad patientgrupp kan risker och kostnader minimeras och utvecklingen effektiviseras. Bolagets nuvarande portfölj av läkemedelskandidater omfattar LiPlaCis® för behandling av bröstcancer genom samarbete med Cadila Pharmaceuticals Ltd., Irofulven – utvecklad ur en naturlig svamp för behandling av prostatacancer och APO010 – en immuno-onkologisk produkt för behandling av multipelt myelom (benmärgscancer).

Oncology Venture har bildat två spin-out-bolag: 2X Oncology Inc. som är ett bolag baserat i USA med fokus på precisionsmedicin mot cancer hos kvinnor vars pipeline omfattar tre lovande fas 2 produktkandidater och OV-SPV2 som kommer att testa och eventuellt utveckla en oral fas 2 tyrosinkinas-hämmare från ett Big Pharma-bolag för behandling av cancer.