Oncology Ventures företrädesemission övertecknad

Den 10 november 2016 avslutades teckningstiden i Oncology Venture Sweden AB:s (”Oncology Venture”) företrädesemission, i vilken även allmänheten gavs möjlighet att teckna aktier. Genom företrädesemissionen nyemitteras 774 984 aktier och Oncology Venture tillförs därmed cirka 21,4 MSEK efter emissionskostnader. Emissionskostnaderna uppgår till cirka 1,1 MSEK. Avräkningsnotor är planerade att skickas ut idag, den 16 november 2016. Inklusive teckningsåtaganden tecknades nyemissionen till cirka 60,3 MSEK, motsvarande en teckningsgrad om cirka 268 %.

”Vi är inne i ett viktigt utvecklingsskede och är naturligtvis mycket tacksamma över intresset i nyemissionen. Genom det kapital vi tillförs kan vi finansiera produkttillverkning till de kliniska studierna vilka genomförs i enlighet med utvecklingsavtalet med Cadila Pharmaceuticals Ltd. som omfattar gemensam utveckling av LiPlaCis® samt säkra rättigheter till tre intressanta produkter för läkemedel mot cancer hos kvinnor för 2X Oncology Inc. – en amerikansk spinout (Special Purpose Vehicle) från Oncology Venture. Härutöver är det kapital vi tillförs avsett att delvis finansiera utveckling av en fjärde läkemedelskandidat, omfattande screening, personalkostnader och slutförande av licensavtal”, säger Peter Buhl Jensen, adjungerad professor, medicine doktor, PhD och VD för Oncology Venture.

Vi står inför ett antal spännande projekt – samtliga med stor potential. Vi har nu möjlighet att på ett fokuserat sätt öka takten i verksamheten ytterligare – något som ökar sannolikheten för att nå framgångar i verksamheten betydligt”, fortsätter Dr. Buhl Jensen.

Teckning och tilldelning i företrädesemissionen

Totalt inkom anmälningar motsvarande cirka 60,3 MSEK (inklusive teckningsåtagande). 770 567 aktier (cirka 99 % av emissionsvolymen) tilldelas tecknare med stöd av företrädesrätt. De som tilldelas aktier utan företrädesrätt kommer att erhålla avräkningsnotor, vilka är beräknade att skickas ut idag, den 16 november 2016. Tecknare som inte tilldelas aktier erhåller inga avräkningsnotor.

Antal aktier och aktiekapital

När företrädesemissionen registrerats hos Bolagsverket kommer antalet aktier i Oncology Venture att uppgå till
10 074 794 stycken. Aktiekapitalet kommer att uppgå till 1 410 471,16 SEK.

Handel med BTA

Handel med BTA (Betald Tecknad Aktie) kommer att ske på AktieTorget fram till dess att Bolagsverket har registrerat företrädesemissionen. Registrering är beräknad att ske i början av december 2016.

Finansiell rådgivare

Sedermera Fondkommission var finansiell rådgivare till Oncology Venture i samband med företrädesemissionen.

För frågor om företrädesemissionen, vänligen kontakta:

Sedermera Fondkommission

E-post: info@sedermera.se

Ulla Hald Buhl, COO och chef för IR & kommunikation                        Peter Buhl Jensen, VD

Telefon: +45 21 70 10 49                                                                         Telefon: +45 21 60 89 22

E-post: uhb@oncologyventure.com                                                      E-post: pbj@oncologyventure.com

Denna information är sådan information som Oncology Venture Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 november 2016.

Oncology Venture Sweden AB arbetar med forskning och utveckling inom cancerläkemedel via det helägda danska företaget Oncology Venture ApS. Oncology Venture innehar licens att använda Drug Response Prediction - DRP™ - för att signifikant kunna öka sannolikheten att lyckas i kliniska tester. DRP™ har visat förmåga att ge statistiskt tillförlitliga förutsägelser för kliniska resultat av läkemedelsbehandling av cancerpatienter i 29 av 37 utförda kliniska studier. Företaget använder sig av en modell som förbättrar oddsen jämfört med traditionell farmaceutisk utveckling. Istället för att behandla alla patienter som har en viss typ av cancer, väljs patienter ut via genetisk screening. Endast de patienter som sannolikt kommer svara positivt på en behandling kommer att genomgå densamma. Med en mer väldefinierad patientgrupp kan risker och kostnader minimeras, och utvecklingen effektiviseras.

Bolagets nuvarande portfölj av läkemedelskandidater: LiPlaCis™ för bröstcancer, Irofulven – utvecklad ur en naturlig svamp för prostatacancer och APO010 – en immuno-onkologisk produkt för Multipelt Myelom (benmärgscancer).