Oncos Therapeutics rekryterar Dr Magnus Jaderberg som CMO för att stärka fokus inom cancerimmunterapi

HELSINGFORS, Finland, 4 juni 2014 — Oncos Therapeutics Ltd., som utvecklar en tumörspecifik immunterapi mot cancer, tillkännagav i dag att bolaget har utsett Dr Magnus Jaderberg, Leg. Läk, Med. Dr., till Chief Medical Officer (CMO).

Dr Jaderberg är utbildad farmaceutisk läkare med mer än 25 års erfarenhet från olika forskningsfunktioner, inklusive klinisk forskning, medical affairs, pharmacovigilance, strategisk produktutveckling, hälsoekonomi och ledningsansvar. Hans terapeutiska kunnande omfattar immunologi, onkologi och infektionssjukdomar.

Dr Jaderberg har erfarenhet från alla faser inom klinisk forskning, inklusive klinisk farmakologi, dosutvärdering, registrering samt differentiering och övervakning efter lansering Hans expertis inom immunterapi omfattar Yervoy (ipilimumab), Enbrel (etanercept), Torisel (temsirolimus), Orencia (abatacept), Rapamune (sirolimus) och Nulojix (belatacept).

“Vi är mycket glada att kunna tillkännage rekryteringen av Magnus till vårt team. Han kommer att tillföra strategisk expertis och kunskap till vår prioriterade forskning och utveckling kring cancerimmunterapi”, kommenterade Oncos Therapeutics VD Frans Wuite.

Dr Jaderberg studerade medicin vid Karolinska institutet i Stockholm, och är registrerad att praktisera medicin i Sverige och Storbritannien. Han var hedersföreläsare inom läkemedelsutveckling vid King’s College i London 2003-2009 och är medlem vid fakulteten för farmaceutisk medicin vid Royal Colleges of Physicians of the United Kingdom.

Dr Jaderberg har tidigare haft seniora positioner på nationell, europeisk och global nivå inom GlaxoSmithKline, Pharmacia, Wyeth och Bristol Myers Squibb (BMS). Hans senaste position var som CMO på BMS Europe.

Dr Jaderberg började på Oncos Therapeutics den 1 juni 2014.

För ytterligare information, vänligen konkakta:

Antti Vuolanto, operativ chef

Oncos Therapeutics Ltd.

Telefon +358 407517329

info@oncos.com

Fakta till redaktionen:

Om Oncos Therapeutics

Oncos Therapeutics Ltd är ett privatfinansierat bioteknologiföretag som inriktar sig på att utveckla och kommersialisera produkter för cancerimmunterapi, specifikt riktad mot den enskilda patientens unika cancerceller. Utöver sin ledande produkt, ONCOS-102, har Oncos skapat en portfölj av ett antal adenovirusbaserade kandidater inom sin cancerimmunterapiplattform. Företagets huvudinvesterare är HealthCap, ett av de största venture capital-företagen inom bioteknologi i Europa. Oncos, som grundades 2009, har sitt huvudkontor i Helsingfors, Finland, samt kontor i Schweiz. För ytterligare information om Oncos: www.oncos.com.