Hur många rakapparater kan svenskarna återvinna?

Report this content

Förra året såldes 455 000 rakapparater som alla innehåller batterier och är gjorda av material som går att återvinna, men bara 112 000 återvanns. Återvunna rakapparater har en snittålder på 15 år och det är en typisk elprodukt som blir liggande i byrålådan trots att den inte används. För att påskynda återvinningen av rakapparater och alla andra små elprodukter genomförs Återvinningshelgen den 28-30 september 2012.

Efter att våra rakapparater, brödrostar och fjärrkontroller lämnats till återvinning skickas de till återvinningsanläggningar där de plockas isär för återvinning. Plast, järn, aluminium och koppar är de vanligaste materialen som återanvänds och blir till nya produkter. Av de 112 000 rakapparater som återvanns 2011 räcker plasten till 364 000 kammar, järnet till 380 800 spikar och kopparn till 38 000 tio-kronorsmynt*.

­– I Sverige är vi duktiga på återvinning av elprodukter, framförallt utrymmeskrävande saker. Vi vill med Återvinningshelgen öka återvinningen av småelektroniken och visa på vikten av en snabbare återvinning, säger Ulrika Eliason, informationschef på El-Kretsen.

Återvinningshelgen är en nationell informationskampanj som genomförs av El-Kretsen, en icke vinstdrivande organisation med ansvar att omhänderta uttjänt elektronik. Alla Sveriges 290 kommuner är inbjudna att delta i kampanjen och lokala aktiviteter kommer att arrangeras över hela landet.

– Vi vet att Återvinningshelgen ökar engagemanget för att lämna in sin uttjänta småelektronik och bidra till ett hållbart samhälle. Under Återvinningshelgen 2011 ökade insamlingen med 9 % jämfört med samma helg 2010, och totalt 2011 ökade insamlingen med 2,5 % jämfört med året dessförinnan. Vi har därför stora förhoppningar att vi ökar insamlingen ytterligare i år, både i kg och i antal produkter, fortsätter Ulrika.

atervinningshelgen.se samt i mobilapplikationen Återvinn kan allmänheten lära sig mer om återvinning samt få vägbeskrivning till sin närmsta insamlingsplats genom att ange sitt postnummer. I Sverige finns 600 återvinningscentraler och 3 800 insamlingsplatser för småelektronik, batterier och ljuskällor. Till det kommer cirka 10 000 batteriholkar/batterirör. Dessutom har 1,5 miljoner svenskar tillgång till någon form av fastighetsnära insamling (FNI) i närheten till sin bostad.

* Siffrorna är beräknade på att en plastkam väger i snitt 24 gram, en järnspik 5 gram och kopparinnehållet i 10-kronan 5.9 gram.

För mer information om El-Kretsen.se eller Återvinningshelgen, kontakta:
Ulrika Eliason, informationschef på El-Kretsen, 08-545 212 95, ulrika.eliason@el-kretsen.se.
Annika Hammarwall, projektledare OneMotion, 073-614 86 46, annika.hammarwall@onemotion.se.

El-Kretsen
Bolaget ägs av 21 branschorganisationer och drivs utan vinstintresse. El-Kretsen har idag cirka 2 300 kunder anslutna till sig. Enligt lag måste importörer, tillverkare och företag som säljer elprodukter samt bärbara batterier på den svenska marknaden erbjuda hushållen ett insamlings- och återvinningssystem för gammal uttjänt elektronik och batterier. El-Kretsen erbjuder ett rikstäckande återvinningssystem med cirka 1 000 mottagningsplatser. Systemet täcker samtliga produktområden som omfattas av lagen och ger god service till alla som vill lämna in gamla produkter.

Taggar: