Idag går startskottet för Återvinningshelgen 2012

Report this content

Idag inleds Återvinningshelgen för tredje året i rad. Helgen syftar till att inspirera människor över hela landet att bege sig till en insamlingsplats för att lämna in sina små elprodukter. El-Kretsen, en icke vinstdriven organisation som arrangerar Återvinningshelgen, hoppas att alla svenskar ska passa på att rensa i sina lådor och samtidigt göra en insats för miljön. Förra året ökade insamlingen markant.

- Kolla igenom era lådor och förråd och se hur mycket ni kan få ihop där hemma, det brukar bli förvånansvärt mycket när man lägger ihop allt från rakapparater och batterier till fjärrkontroller och barnens trasiga leksaker. Och även om det bara blir någon enstaka produkt så gör du miljön en tjänst genom att återvinna den förr snarare än senare, säger Ulrika Eliason, informationschef på El-Kretsen.

Ett exempel på en produkt som ofta blir liggande i lådan är rakapparater. 2011 såldes enligt branschen 455 000 rakapparater, under samma period samlade El-Kretsen in 112 000 stycken. Av dessa rakapparater kunde man utvinna plast som räcker till 364 000 kammar, järn till 380 800 spikar och koppa till 38 000 tio-kronorsmynt*.

Vi svenskar är världsledande på återvinning men allt för ofta blir små elprodukter som rakapparater, batterier, mobiltelefoner, ljuskällor och strykjärn liggandes i en låda. Elprodukter som förvaras hemma är ett resursslöseri då de innehåller material som kan återanvändas för att tillverka nya produkter, el och fjärrvärme.

- Både 2010 och 2011 var bra år för återvinning av elprodukter. Förra året ökade insamlingen med 9 procent bara under Återvinningshelgen och 2,5 procent i snitt under helåret. I år hoppas vi på en ännu större ökning, fortsätter Ulrika.

För mer information se atervinningshelgen.se eller mobilapplikationen Återvinn.

För mer information om El-Kretsen.se eller Återvinningshelgen, kontakta:
Ulrika Eliason, informationschef på El-Kretsen, 08-545 212 95, ulrika.eliason@el-kretsen.se.
Annika Hammarwall, projektledare OneMotion, 073-614 86 46, annika.hammarwall@onemotion.se.

El-Kretsen
Bolaget ägs av 21 branschorganisationer och drivs utan vinstintresse. El-Kretsen har idag cirka 2 300 kunder anslutna till sig. Enligt lag måste importörer, tillverkare och företag som säljer elprodukter samt bärbara batterier på den svenska marknaden erbjuda hushållen ett insamlings- och återvinningssystem för gammal uttjänt elektronik och batterier. El-Kretsen erbjuder ett rikstäckande återvinningssystem med cirka 1 000 mottagningsplatser. Systemet täcker samtliga produktområden som omfattas av lagen och ger god service till alla som vill lämna in gamla produkter.

Taggar: