• One Motion/

Nu är det klar: Återvinningshelgen genomförs även 2013. Fortsatt fokus på återvinningen av små elprodukter

Report this content

Återvinningen av småelektronik har stor potential och El-Kretsen kommer att fortsätta satsa på området, bland annat genom att arrangera Återvinningshelgen även 2013. Årets kampanj genomfördes i september och fick stor respons runt om i landet. Många kommuner arrangerade lokala aktiviteter och precis som föregående år strömmade människor till landets 600 Återvinningscentraler och 3 800 insamlingsplatser med sin uttjänta elektronik.

Svenskarna är miljö- och resursmedvetna och har tillgång till ett väl fungerande återvinningssystem. Vi är dock jämförelsevis sämre på att återvinna de små elprodukterna, till exempel rakapparater, batterier, mobiltelefoner, glödlampor och elektriska leksaker, som lätt blir liggande i en låda. Dessa produkter är små och väger lite, men de blir fler och fler för varje år i takt med att elektroniken flyttar in i nya produkter. Det är därför viktigare än vad många förstår att återvinna dessa så att vi kan ta tillvara på och återanvända materialet i produkterna.

Vi vet från tidigare år att Återvinningshelgen ökar engagemanget för att lämna in sin småelektronik och att den lämnas in snabbare*, inte bara under helgen utan under en lång period efter kampanjen. För oss är det också mycket glädjande att se att kommunerna tar detta på stort allvar och genomför lokala arrangemang för att belysa vikten av att återvinna småelektronik, säger Ulrika Eliason, informationschef på El-Kretsen.

Det var många kommuner som genomförde lokala aktiviteter i linje med den nationella kampanjen. Exempelvis har Återvinningscentraler haft extraöppet och det har funnits extrapersonal för att svar på frågor från allmänheten samt att man har arrangerat jippon med kaffe, bullar och korv. I många kommuner har man även delat ut flyers till kommuninvånarna med information om elektronikåtervinning, annonserat i lokalmedia samt spridit information via affischer, stortavlor och sina kommunsajter.

Återvinningshelgen är en nationell informationskampanj som genomförs av El-Kretsen, en icke vinstdrivande organisation med ansvar att omhänderta uttjänt elektronik. Alla Sveriges 290 kommuner bjuds in att delta men det är helt frivilligt att medverka. Allmänheten kan gå in på www.atervinningshelgen.se eller ladda ner appen Återvinn för information om återvinning samt för vägbeskrivning till närmsta insamlingsställe.

* Tidigare år har mätningar av insamlingen genomförts. På grund av osäkerheten i siffrorna, det vill säga svårigheten att säkerställa inflödet av inlämnat material på kommunnivå under en så pass begränsad period, så kommer denna analys från och med i år att göras i samband med att den årliga statistiken publiceras i mitten av februari.

För mer information om El-Kretsen.se eller Återvinningshelgen, kontakta:
Ulrika Eliason, informationschef El-Kretsen, 08-545 212 95, ulrika.eliason@el-kretsen.se.
Linda Bühlmann, OneMotion, 070-790 58 88, linda.buhlmann@onemotion.se.

El-Kretsen
Bolaget ägs av 21 branschorganisationer och drivs utan vinstintresse. El-Kretsen har idag cirka 2 300 kunder anslutna till sig. Enligt lag måste importörer, tillverkare och företag som säljer elprodukter samt bärbara batterier på den svenska marknaden erbjuda hushållen ett insamlings- och återvinningssystem för gammal uttjänt elektronik och batterier. El-Kretsen erbjuder ett rikstäckande återvinningssystem med cirka 1 000 mottagningsplatser. Systemet täcker samtliga produktområden som omfattas av lagen och ger god service till alla som vill lämna in gamla produkter.

Taggar: