• Binero Group AB/

Getupdated förvärvar Crystone och Domain Invest – befäster stark position i Europa – byter namn till Online Group

Styrelsen för Getupdated (publ) har idag beslutat att inom kort kalla till extra bolagsstämma för att låta aktieägarna ta ställning till ett förslag att förvärva Crystone och Domain Invest. Genom förvärvet befäster Getupdated sin starka position i Europa som helhetsleverantör inom online marknadsföring. Köpeskillingen utgörs av 151 miljoner nya aktier och en eventuell kontant tilläggsköpeskilling om högst 20 MSEK baserat på Crystones och Domain Invests framtida resultat.

Efter förvärvet bedöms den nya koncernen omsätta cirka 200 MSEK proforma, varav 80 procent är återkommande intäkter, och rörelseresultatet för 2012 beräknas till cirka 20 MSEK proforma. I samband med förvärvet genomförs även en nyemission vilken tillför Getupdated cirka 44 MSEK vid fullteckning. Getupdated avser även att refinansiera lån om 25 MSEK vilket väsentligt kommer att minska bolagets finansiella kostnader.

”Marknadsföring och försäljning via Internet växer – och förväntas fortsätta växa – kraftigt. Genom förvärvet av Crystone och Domain Invest tillförs bolaget ytterligare expertis inom flera nyckelområden samtidigt som kundbasen ökar till 60 000 kunder, varav huvuddelen är återkommande kunder. Bolaget befäster därmed den starka positionen i Europa, samtidigt som förvärvet medför en positiv resultat- och kassaflödeseffekt från dag ett. Vidare föreslås en nyemission genomföras samtidigt som bolaget avser refinansiera ett större lån, vilket stärker bolagets finansiella ställning väsentligt. Sammantaget ger det bolaget ett starkare erbjudande, en stabil intäktsbas och ett väsentligt förbättrat kassaflöde, vilket tillsammans möjliggör en fortsatt snabb tillväxttakt. Styrelsen föreslår även namnändring till Online Group vilket är ett av flera steg mot ett tydligare erbjudande,” säger Urban Johansson, VD och koncernchef för Getupdated.

Företrädesemission om 44 MSEK föreslås ske till en teckningskurs om 0,20 SEK, där en gammal aktie ger rätt att teckna en ny aktie. Företrädesemissionen är säkerställd till 30 MSEK genom teckningsförbindelser. Förvärvet, nyemissionen och namnändringen förutsätter godkännande av en extra bolagsstämma där kallelse kommer att skickas ut inom kort.

Urban Johansson, VD och koncernchef för Getupdated Internet Marketing AB

Tel: 070-416 95 00, E-post: urban.johansson@getupdated.com

TILL REDAKTÖRERNA

Om Getupdated