ONG: Prognosen för helåret 2014

Som en följd av alla förvärv Online Group genomfört de senaste fjorton månaderna väljer vi att offentliggöra en prognos för helåret 2014. Omsättningsökningen, som inte framgår av helårssiffrorna för 2013, är så signifikant att vi finner det relevant att informera marknaden.

Online Group lämnar prognoser endast från tid till annan, vilket kommunicerats i bokslutskommunikén för 2014. Vår senaste delårsrapport visar inte hur stor omsättningsökningen kommer att bli. Eftersom vi förväntar oss en tillväxt i omsättning på över 121 miljoner kronor i svenska kronor så krävs ett förtydligande av detta.

Bolagets nya strategi är att bli den ledande aktören inom Onlineaffären med fokus på Hosting. Den nya strategin har givit resultat snabbare än väntat och hälften av Bolagets totala intäkter härrör nu från Hosting, där 95% av hostingintäkterna är återkommande med god marginal.

Online Group prognostiserar att Bolaget för helåret 2014 kommer att redovisa en omsättningen motsvarande 363 miljoner SEK och ett resultat före avskrivningar (EBITDA) på 105 miljoner SEK, varav ca 60 procent, vad avser omsättning, bedöms härröra från hosting via gjorda förvärv. Återstående del av den prognostiserade omsättningen och EBITDA för 2014 bedöms härröra från Bolagets tidigare verksamhet avseende Onlinemarknadsföring.

Rörelseresultatet före skatt (EBT) för 2014 prognostiseras uppgå till drygt 85 MSEK, varav mer än hälften härrör från de under 2013 och 2014 genomförda förvärven.

Ytterligare information kommer att ges i ÅR 2013 i god tid före stämman den 8 maj 2014.

Online Group är en internationell leverantör av innovativa tjänster inom Onlinemarknadsföring och hosting. Online Group har ett komplett utbud av tjänster: sökmotoroptimeringsökordsannonseringsociala medierwebbpubliceringmedieplaneringaffiliatemarknadsföring, webbhotell, domännamn och webbanalys. Online Groupkoncernen har ca 200 anställda i Sverige, Storbritannien, Frankrike, Irland, Italien, Tyskland och USA. Moderbolaget Oniva Online Group Europe AB är noterat på NASDAQ OMX First North med Remium som certified adviser. För mer information besök gärna http://www.onlinegroup.com