Oniva Online Group Europe AB (publ) Delårsrapport januari – juni 2014

April-juni 2014

• Nettoomsättningen uppgick till 66,3 MSEK (53,0), en tillväxtökning med 25 procent jämfört med samma period föregående år. Tillväxten är främst hänförlig till förvärvade hostingbolag.
  • Rörelseresultatet exklusive avskrivningar (EBITDA) uppgick till 2,5 MSEK (10,1).
    EBITDA marginalen uppgick till 3,7 (19,1) procent.
  • Rörelseresultatet innehåller en engångskostnad om 6 MSEK avseende nedskrivningar av kundfordringar i dotterbolaget Just Search UK.
  • Periodens resultat uppgick till -2,8 MSEK (4,8).
  • Periodens resultat per aktie uppgick till -0,23 SEK (0,72).
  • Rättelse av fel avseende intäktsredovisningen i den finansiella rapporten för fjärde kvartalet 2013 har gjorts med 25,7 MSEK och i det första kvartalet 2014 med 22,8 MSEK.

Januari – juni 2014

• Nettoomsättningen uppgick till 131,3 MSEK (100,7), en tillväxtökning med 32 procent jämfört med samma period föregående år. Tillväxten är främst hänförlig till förvärvade hostingbolag.
  • Rörelseresultatet exklusive avskrivningar (EBITDA) uppgick till 3,6 MSEK (16,8).
    EBITDA marginalen uppgick till 2,7 (16,6) procent.
  • Periodens resultat uppgick till -6,5 MSEK (9,7).
  • Periodens resultat per aktie uppgick till -0,54 SEK (1,40).

Kommentarer av vice styrelseordförande

"Det har varit ett extremt turbulent och intensivt kvartal. Ett omfattande förändringsarbete presenterades i juni. Inledningsvis har vi fokuserat på etablerandet av en ny operativ ledning, genomgång av tillämpning av redovisningsprinciper, finansiering, identifiering av insatser för förbättrat kassaflöde och informationsgivning." säger Carl-Magnus Hallberg, vice styrelseordförande.

"I delårsbokslutet har vi koncentrerat oss på att ha en avstämd och granskad balansräkning per den 30 juni 2014. Rättelserna är stora och det handlar om fel i tillämpningen av redovisningsprinciper för intäkterna. För fjärde kvartalet 2013 uppgick justering till 25,7 MSEK och för första kvartalet 2014 var det 22,8 MSEK. Vi kontaktade Ekobrottsmyndigheten och rättar nu till felen. Det är vad det är." konstaterar Carl-Magnus Hallberg.

"Strategin för Online Group ligger fast. Den underliggande digitala affären är fortfarande bra. Omsättningstillväxten under andra kvartalet var 25 procent och nettoomsättningen uppgick till 66,3 MSEK. Vi har en fin kundstock och proffsiga medarbetare." fortsätter Carl-Magnus Hallberg

"Styrelsen fortsätter arbetet med åtgärdsprogrammet för ordning och reda. Nästa steg är att genomföra den föreslagna nyemissionen. Vi behöver säkerställa en sund kapitalstruktur och skapa förutsättningar för att snabbt genomföra insatser för förbättrat kassaflöde i den operativa verksamheten. När nyemissionen väl är genomförd kan vi lägga all vår kraft och energi på utveckling av verksamheten vilket vi hoppas få förtroende för." säger Carl-Magnus Hallberg vidare.

Peter Kopelman, styrelseordförande Oniva Online Group

Carl-Magnus Hallberg, vice styrelseordförande Oniva Online Group

Online Group är en internationell leverantör av innovativa tjänster inom Onlinemarknadsföring och hosting. Online Group har ett komplett utbud av tjänster: sökmotoroptimeringAdwordssociala medierwebbpubliceringmedieplaneringaffiliatemarknadsföring, webbhotell, domännamn och webbanalys. Online Groupkoncernen har ca 200 anställda i Sverige, Storbritannien, Frankrike, Irland, Italien, Tyskland och USA. Moderbolaget Oniva Online Group Europe AB är noterat på NASDAQ OMX First North med Remium som certified adviser. För mer information besök gärna http://www.onlinegroup.com