Oniva Online Group Europe AB (publ) Delårsrapport januari – mars 2017

Vi är på rätt väg

• Nettoomsättningen uppgick till 40,5 MSEK (46,3).
  • Rörelseresultat före avskrivningar, EBITDA, uppgick till 5,9 MSEK (4,4).
  • Periodens resultat före skatt, EBT, uppgick till 1,6 MSEK (2,6) och periodens resultat inkl. avvecklade verksamheter, EAT, var 1,6 MSEK (2,6).
  • Periodens resultat per aktie för kvarvarande verksamheter uppgick till 0,08 SEK(0,13)
  • För att öka effektiviteten och förbättra lönsamheten i vår Hosting verksamhet har vi under kvartalet koncentrerat och samordnat vår support till Kramfors.
  • Under marsmånad har vi avyttrat Just Search, vår Onlineverksamhet i Frankrike.

VD-kommentar

Online Group hade en bra start på året med ett EBITDA resultat på 5,9 MSEK, ett starkt resultat trots en något lägre omsättning om 40,5 MSEK. Under första kvartalet avyttrade vi vår franska Online verksamhet Just Search vilket fick en positiv effekt på kvartalet.

Inom Hostingverksamheten ser vi fortsatt goda tillväxtmöjligheter och har därför under kvartalet etablerat en ny säljorganisation som komplement till nuvarande försäljningsverksamhet som i huvudsak sker via våra hemsidor. Samordningen av våra olika kundsystem går enligt plan och har nu möjliggjort att vi kan samla vår supportverksamhet till vårt kontor i Kramfors. Samordningen kommer att ge oss bättre kvalitet gentemot våra kunder, ökad effektivitet internt och därmed en förbättrad lönsamhet. Flytten till Kramfors kommer slutföras under andra kvartalet och vi kommer se en lönsamhetsförbättring från och med årets tredje kvartal.

Etableringen av en ny säljorganisation samt samordningen av våra supportfunktioner till Kramfors har inneburit extra kostnader under årets första kvartal, vilket återspeglas i kvartalets något lägre marginal för Hostingverksamheten. Rörelsemarginalen uppgick till 10 % att jämföra med 13% för första kvartalet 2016. De nu genomförda åtgärderna är fokuserade på tillväxt samt marginalförbättring då vi styr mot vårt långsiktiga marginalmål om 25% för hela koncernen. De extra kostnaderna kommer även belasta andra kvartalet.

Inom Onlineverksamheten har vi fortsatt renodlingen till att enbart fokusera på den svenska verksamheten, försäljningen av Just Search var ett viktigt steg i den renodlingen. Vi fortsätter, som vi tidigare meddelat, även den strategiska översynen av vår Onlineverksamhet. Inom Onlineverksamheten har vårt samarbete med Fonecta utvecklats positivt och har i detta kvartal nått lönsamhet

Vi har under de senaste åren fokuserat på renodling och ökad effektivitet av vår verksamhet, ett exempel är att vi vid kvartalets utgång var 115 anställda i Online Group att jämföra med 161 anställa för ett år sedan. Renodlingen och fokuseringen har till viss del skett på bekostnad av ett mindre fokus på de tillväxt-möjligheter vi ser inom framförallt vår Hostingverksamhet. Men med en starkare och mer effektiv organisation har vi nu äntligen utrymme att fokusera mer på tillväxt och vi kommer i maj att förstärka vårt lednings team med en ny marknadschef.

Vi är på rätt väg.

Göran Gylesjö

Göran Gylesjö, VD

Mail: goran.gylesjo@onlinegroup.com