Online Group har genomfört en riktad nyemission om 22,9 MSEK

Stockholm, Oniva Online Group Europe AB (publ), (”Online Group” eller ”Bolaget”), ONG, meddelar idag att Bolaget har genomfört en riktad nyemission av 2 763 087 aktier, vilket tillför Bolaget cirka 22,9 MSEK före avdrag före emissionskostnader och kvittningar.

Med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 20 maj 2015 har styrelsen beslutat om en riktad emission om 2 763 087 aktier med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Av de nytecknade aktierna har 1 086 957 aktier tecknats genom kvittning av fordran om totalt 9,0 MSEK som avser brygglån som Bolaget tog upp under det första kvartalet 2015. Nyemissionen har genomförts genom en s.k. book-buildingprocess där emissionskursen fastställdes till 8,28 SEK, vilket motsvarar marknadsvärdet med avdrag för marknadsmässig rabatt. Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att skyndsamt säkra tillgången på nytt kapital till Bolaget.
Genom nyemissionen tillförs Bolaget cirka 22,9 MSEK före emissionskostnader och kvittningar som kommer att användas för att stärka Bolagets finansiella ställning.

Nyemissionen medför att antal aktier i Online Group ökar med 2 763 087 aktier från 17 125 473 aktier till 19 888 560 aktier, och att aktiekapitalet ökar med 4 144 630,50 SEK från 25 688 209,50 SEK till totalt 29 832 840,00 SEK. Nyemissionen innebär en utspädning om cirka 14 procent av aktiekapitalet.

Erik Penser Bankaktiebolag var emissionsinstitut. För fullständig information om de beslut som fattades av årsstämman samt Bolagets insynsregister hänvisas till www.onlinegroup.com, där dokumentation relaterad till årsstämman finns att ladda ner samt information om uppdateringar i insynsregistret framgår.

Lars Wahlström, styrelseordförande Oniva Online Group, på telefon: 070-602 09 90

Information är sådan som Oniva Online Group Europe AB (publ), org.nr 556264-3022, är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades till offentliggörande den x juli 2015.

Online Group är en internationell leverantör av innovativa tjänster inom Onlinemarknadsföring och hosting. Online Group har ett komplett utbud av tjänster: sökmotoroptimering, Adwords, sociala medier, webbpublicering, medieplanering, affiliatemarknadsföring, webbhotell, domännamn och webbanalys. Online Groupkoncernen har ca 200 anställda i Sverige, Storbritannien, Frankrike, Irland, Italien, Tyskland och USA. Moderbolaget Oniva Online Group Europe AB är noterat på NASDAQ OMX First North med Mangold Fondkommission AB (08-503 01 550) som Certified Adviser. För mer information besök gärna http://www.onlinegroup.com