Online Groups största kundaffär någonsin

Online Group och FCR Media utvecklar säljsamarbete på ytterligare nio marknader. Samarbetet, som nu omfattar sammanlagt elva länder, är det största i Online Groups historia.
Online Group får tillgång till FCR Medias samtliga 144 000 kunder och 800 säljare i Europa.

Ordervärdet – den första tolvmånadersperioden – beräknas uppgå till 70 – 80 MSEK.

Online Group har sedan tidigare ett samarbetsavtal med FCR Media på den svenska marknaden via ClearSense. I december förra året utvidgades säljsamarbetet till den irländska marknaden genom ett samarbete mellan Online Group och Golden Pages, ett dotterbolag till FCR Media.

"Samarbetet har slagit mycket väl ut och det är glädjande att kunna konstatera att vi nu rullar ut på samtliga marknader där FCR Media är verksamma. För Online Group innebär detta en anmärkningsvärd kommersiell potential då FCR Media har 144 000 kunder i Europa och 800 säljare”, säger Urban Johansson, VD och koncernchef på Online Group.

”Vi rullar nu ut marknad efter marknad med Ungern och Tjeckien först, där finns sammanlagt 50 000 kunder. Under sensommaren och tidig höst följer de övriga marknaderna”, säger Urban Johansson, VD och koncernchef på Online Group.

Tjeckien, Estland, Lettland, Litauen, Rumänien, Finland, Ryssland och Ungern är de nya marknader där Online Group nu kommer bli verksamma tack vare samarbetet.

”Vi är väldigt nöjda med samarbetet, det har varit väldigt lyckosamt för både oss och Online Group. Vi ser stora möjligheter för våra 144 000 kunder att få ta del av Online Groups SEO- och Hosting-tjänster i alla länder som vi har verksamhet i. Vi planerar för en försäljning på omkring 75 miljoner kronor bara i SEO-tjänster, baserat på försäljningsutvecklingen i Svergie och Irland", säger Jon M. Martinsen VD, FCR Media Group.

FCR Medias säljkår på 800 personer kommer att arbeta med försäljningen av SEO tjänster som Online Group erbjuder.

"Tillsammans bearbetar vi sökmarknaden effektivt och drar nytta av varandras fördelar. Det här är helt i linje med Online Groups strategi att bli en ledande leverantör av online-tjänster till små- och medelstora företag på de marknader vi är verksamma. Därför är det nu mycket glädjande att vi utvidgar säljsamarbetet för att tillsammans bearbeta övriga Europa där vi kommer stärka vår position", säger Urban Johansson, VD och koncernchef på Online Group.

I avvaktan på om samarbetet fungerar lika bra i praktiken i dessa nya länder som i Sverige så görs tillsvidare ingen förändring i liggande prognos.

Jon M. Martinsen, CEO, FCR Media Group OU
jon.martinsen@fcrmedia.com

Online Group är en internationell leverantör av innovativa tjänster inom Onlinemarknadsföring och hosting. Online Group har ett komplett utbud av tjänster: sökmotoroptimeringAdwordssociala medierwebbpubliceringmedieplaneringaffiliatemarknadsföring, webbhotell, domännamn och webbanalys. Online Groupkoncernen har ca 211 anställda i Sverige, Storbritannien, Frankrike, Irland, Italien, Tyskland och USA. Moderbolaget Oniva Online Group Europe AB är noterat på NASDAQ OMX First North med Remium som certified adviser. För mer information besök gärna http://www.onlinegroup.com