Valberedningens förslag till Oniva Online Group Europe AB (publ) årsstämma 2014

Valberedningen för Oniva Online Group Europe AB (publ) består av Åke Eriksson, valberedningens ordförande, utsedd av Vattenormen AB, Robert Sandin, utsedd av Parkerhouse Investments Sweden AB, och Jonas Lindström, utsedd av Urban Johansson. Valberedningen offentliggör idag sina förslag till Online Groups årsstämma den 8 maj 2014. Bakom förslagen står aktieägare som representerar cirka 35 % av det totala antalet röster i bolaget.

Val av styrelseledamöter och styrelseordförande

Valberedningen föreslår omval av samtliga styrelseledamöter, förutom Lars Andersson och Urban Johansson som har undanbett sig omval, och nyval av Victoria Dexback, Cecilia Lager samt Peter Kopelman som styrelseordförande.

Förslaget är därmed att Åke Eriksson, Manfred Aronsson och Carl-Magnus Hallberg omväljs till styrelseledamöter till slutet av nästa årsstämma, att Victoria Dexback och Cecilia Lager väljs till nya styrelseledamöter samt att Peter Kopelman väljs till styrelsens ordförande för samma tid.

Presentation av nya kandidater

Peter Kopelman är född 1958. Han har en MBA från Handelshögskolan i Stockholm. Han har varit VD för Fujitsu Sweden AB, Microsoft Sweden AB och Cisco Systems Sweden AB, samt haft flera ledande positioner inom IBM Sweden, bland annat som direktör för Business Innovation Services och Sales, Banking & Finance. Peter innehar ett flertal styrelseuppdrag, bland annat i Umeå Universitet (vice ordförande), Ragn-Sellsföretagen AB, Aptic AB, Stockholms Handelskammare, Styrelsekollegiet, Digital Scapes AB (ordförande), Remus Technologies AB (ordförande) och Mira Network AB.

Victoria Dexback är född 1969. Hon har en fastighetsekonomutbildning från Gävle Högskola. Hon har haft flera försäljningschefsjobb inom IT-sektorn, bland annat på IBM Sweden, Mercury Interactive AB och Computer Associates AB.

Cecilia Lager är född 1963. Hon har en ekonomutbildning från Lunds Universitet. Hon har varit seniorkonsult på Askus Consulting, marknadsdirektör på Alecta samt haft flera ledande positioner inom SEB, Sapa och ABB. Cecilia innehar ett flertal styrelseuppdrag, bland annat i Elanders AB, Knowit AB samt Dibs Payment Services AB.

Arvode åt styrelseledamöter

Arvode till styrelsen föreslås utgå med sammanlagt 700 000 kr att fördelas enligt följande: 200 000 kr utgår till ordföranden och 100 000 kr vardera utgår till ledamöterna.

Frågor hänvisas till:
Robert Sandin, Valberedningen

Tel: +46 (0)70 667 29 05, e-post: robert.sandin@parkerhouse.se

Online Group är en internationell leverantör av innovativa tjänster inom Onlinemarknadsföring och hosting. Online Group har ett komplett utbud av tjänster: sökmotoroptimeringsökordsannonseringsociala medierwebbpubliceringmedieplaneringaffiliatemarknadsföring, webbhotell, domännamn och webbanalys. Online Groupkoncernen har ca 211 anställda i Sverige, Storbritannien, Frankrike, Irland, Italien, Tyskland och USA. Moderbolaget Oniva Online Group Europe AB är noterat på NASDAQ OMX First North med Remium som certified adviser. För mer information besök gärna http://www.onlinegroup.com