op5 certifieras av IFS och lanserar op5 Monitor för IFS Applications

För att maximera avkastning och användning av affärskritiska system krävs hög tillgänglighet och kontinuerlig kontroll av systemens prestanda. Det innebär krav på en övergripande övervakningslösning med detaljerad information. Med op5 Monitor for IFS Applications finns den förutsättningen till en lägre kostnad jämfört med proprietära lösningar eftersom den baseras på Open Source.

Svenska op5 certifieras av IFS - lanserar op5 Monitor for IFS Applications
- Erbjuder övergripande kontroll och övervakning av affärskritiska ERP-system från IFS. Lösningen sparar administrationstid, möjliggör proaktiv drift och leder till minskad nertid för ERP-system.

Stockholm den 6 november - Svenska op5, som utvecklar övervakningsprodukter för företags IT-system och nätverk, lanserar nu op5 for IFS Applications. Lösningen är ett resultat av gemensamt utvecklingsarbete mellan op5 och IFS. IFS är en världsledande leverantör av komponentbaserade affärssystem som byggts på SOA-teknologi för högre effektivitet.

Moderna ERP-system - mer funktionalitet och högre komplexitet
Ett snabbt växlande affärsklimat har skapat utmaningar för dagens ERP-system. Samtidigt har nya tekniker möjliggjort en ny generation ERP-system med ett brett utbud av funktioner och moduler. Men med mer funktionalitet ökar också systemens komplexitet, som då även blir mer sårbara. Resultatet är att dessa affärskritiska system kräver allt mer övervakning.

- För att maximera avkastning och användning av ERP-lösningar krävs hög tillgänglighet och kontinuerlig kontroll av systemens prestanda. För att åstadkomma detta krävs det en övergripande övervakningslösning med detaljerad information, som är enkel att installera och administrera. Med op5 Monitor for IFS Applications kan verksamheter skapa dessa förutsättningar till en lägre kostnad jämfört med proprietära lösningar, säger Jan Josephson, ansvarig för affärsutveckling på op5.

op5 Monitor for IFS Applications
op5 Monitor för IFS Applications möjliggör för organisationer att enkelt övervaka och spåra IFS-applikationer genom ett enda så kallat Network Operating Centre. Användaren får en bred överblick av vad som händer och potentiella problem som kan påverka systemets prestanda. De kan därmed åtgärda ett problem innan det får konsekvenser för verksamheten. op5 Monitor for IFS Applications är en officiell IFS-paketering som IFS är delaktig i att vidareutveckla.

Om op5 Monitor
op5 Monitor är en lösning för övervakning av system och nätverk. Lösningen är flexibel och kan övervaka alla olika sorters nätanslutna komponenter från servrar, routrar och skrivare till individuella system, som till exempel mailservrar, webbservrar och virusprogram. Produkten är webbaserad och bygger på öppen källkod och den välkända öppna mjukvarustacken LAMP (Linux, Apache, MySQL och PHP). En öppen källkod möjliggör för användarna att se hur lösningen är uppbyggd och de kan modifiera op5 Monitor ytterligare för att passa verksamhetens behov.

op5 är ett svenskt företag som är marknadsledande inom så kallad Open Source Management (OSM), som övergripande handlar om mjukvara baserad på öppen källkod för kontroll och övervakning av IT-system och nätverk. Huvudprodukterna är op5 Monitor, op5 Statistics samt op5 LogServer. Produkterna är baserade på öppen källkod som op5 vidareutvecklar, säljer som kompletta system och supporterar. op5 har idag kunder som bl a Aftonbladet, Volvo, Intrum Justitia, Bonnier, Max Matthiessen, SMHI, Claes Ohlsson, Tullverket m fl statliga verk, samt ett flertal landsting, kommuner och kommunala bolag. op5 grundades 2003. Företaget har kontor i Stockholm och Göteborg. op5 ägs av grundarna och medarbetarna samt KTH Seed Capital och Pod Venture Partners.
www.op5.com

Om IFS
IFS är ett börsnoterat bolag grundat 1983, som utvecklar, levererar och implementerar IFS ApplicationsTM, ett helt integrerat komponent baserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS har över 2000 kunder i 54 länder. Bolaget fokuserar på sju branscher: flyg och försvar, fordonsindustri, tillverkning, processindustri, entreprenad och service, handel och logistik samt energi och telekom. IFS har 2600 anställda och netto omsättningen uppgick till 2,4 Miljarder kr 2007.

Mer information om IFS finns på www.IFSWORLD.com.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jan Josephson
Ansvarig för affärsutveckling, op5 AB