op5 lanserar mobil app för säker monitorering

Samtidigt som ett ökande antal systemadministratörer använder mobila enheter för att få information om server-och nätverksstatus ökar även antalet mobila säkerhetsattacker. op5 åtgärdar problemen genom att lansera en säker mobil app, som erbjuder IT-personal en bekväm och säker väg till mobil serverövervakning.

- Det är bekvämt, snabbt och flexibelt att hålla koll på saker och ting genom att komma åt Nagios-baserade övervakningssystem från en app i din smartphone. Problemet är att en stor majoritet av de övervaknings appar som är tillgängliga i Google Play förlitar sig på 10 år gamla CGI-skript för att aktivera denna funktion. Det innebär många säkerhetsluckor, som dokumenterats i ett flertal säkerhetsrapporter  öppen-källkodsforum, säger Jan Josephson, CTO på op5.

Det är inte bara den bristande säkerheten i mobila applikationer som gjort att antalet attacker ökat; de mobila enheterna blir enklare stulna eller förloras på annat sätt. Osäkra mobil-övervaknings-appar kan ge inkräktare direkt tillgång till centrala övervakningslösningar, i de flesta fall direkt kopplade till organisationens mest vitala IT-och affärssystem.

op5 Monitor App ger IT-personal mobil tillgång till op5 Monitor-systemet med hjälp av REST API och SSL-certifikat validering. Från appen kan systemadministratörerna både bekräfta och kommentera alla events direkt från sin Android-telefon eller tablet, och kan därför fortsätta arbetet utan att behöva återvända till sitt skrivbord. Med hjälp av kraftfull filterfunktion kan op5-användare skräddarsy efter sina individuella behov.

op5 Monitor Appen finns i Google Play från och med 4 juli. Stöd för IOS v7 och högre kommer att finnas tillgänglig på iStore under augusti.

Jan Josephson, CEO och grundare av op5
Telefon: 08-58 83 01 10

op5 utvecklar övervakningslösningar som hjälper IT-organisationer att få kontroll på sin verksamhet och leverera tjänster som bidrar till verksamhetens resultat. op5 Monitor erbjuder skalbara lösningar från små men affärskritiska applikationer till stora IT-miljöer med distribuerad hårdvara, applikationer och tjänster. op5s kunder världen över uppskattar kompletta lösningar av produkter, kompetens och support som både är lätta att komma igång med och flexibla för framtida behov. www.op5.com

Snabbfakta

Citat

Det är bekvämt, snabbt och flexibelt att hålla koll på IT genom att komma åt övervakningssystemen från en app i din smartphone.
Jan Josephson, CTO op5