Svenska op5 utmanar på den amerikanska marknaden!

Det svenska uppstickarbolaget inom nätverksövervakning, op5 konkurrerar med jättar som IBM, HP, CA och Microsoft ochnu ett strategiskt samarbete med amerikanska TruePath Technologies, Rochester, New York som kommer att sälja, implementera och supportera op5's produkter på den amerikanska marknaden.

Svenska op5 utmanar på den amerikanska marknaden!

Det svenska uppstickarbolaget inom programvara för nätverksövervakning, op5 AB som konkurrerar med jättar som IBM, HP, CA & Microsoft ingår nu ett stategiskt samarbete med det amerikanska TruePath Technologies, Rochester, New York. Samarbetet innebär i korthet att Truepath kommer att sälja, implementera och supportera op5's produkter för driftövervakning på den amerikanska marknaden.

̶ Vi är mycket glada över att få True Path som partner och ser fram emot samarbetet. Den amerikanska marknaden är världen största mjukvarumarknad och vi har under de senaste två åren märkt av ett växande intresse från USA och Canada. Vi har fått förtroende att leverera våra system till större och större bolag, flertalet av dessa med verksamhet i både USA och Europa. Vårt samarbete med TruePath ger oss en direkt möjlighet att ytterligare förbättra våra möjligheter att supportera dessa kunder, säger Fredrik Åkerström, försäljningschef på op5.

TruePath Technologies, Inc, med säte i Rochester, New York, är ett företag som hjälper stora och små företag med nätverksövervakning. TruePath:s mål är att identifiera de bästa lösningarna för sina företagskunder genom att installera, konfigurera och hantera alla aspekter av kundens IT-övervakning. Med op5:s produkter, har TruePath möjlighet att erbjuda sina kunder ett mer kostnadseffektivt alternativ för övervakning än traditionellt.

- op5 har förändrat vårt sätt att tänka och vi kan nu ge kunden ett val inom ledande övervakningsprogramvara, säger grundaren och CTO, Douglas Mauro. "Vi har våra kunders förtroende att vi erbjuder dem den bästa servicen och de bästa produkterna för deras verksamhet. Nu kan vi erbjuda dem ett paket med övervakning av högsta kvalitet till ett mycket bra pris." "Med op5:s övervakningsprogramvara och True Path som partner får kunderna kontroll över sin IT-infrastruktur. Genom att agera proaktivt och därmed påverka hela verksamheten, kan kunden fokusera på sin dagliga verksamhet utan att behöva oroa sig för okända fel som kan uppstå".

̶ Sedan flera år tillbaka har vi konsekvent arbetat med att bredda och fördjupa vårt engagemang inom Open Source världen. Vi anordnar en årlig utvecklarkonferens, Nordic Meet on Nagios,* vi samarbetar med Nagios Inc. gällande supporttjänster och vi har givetvis egna Open Source-projekt (se www.op5.org), säger Jan Josephson, VD op5 AB.
Han fortsätter: "Allt detta sammantaget så ser vi en stor ökning i internationellt intresse för bolaget och våra produkter. Givetvis är mycket av detta intresse initierat från USA, men med detta samarbete kommer vi helt enkelt närmare våra kunder och Open Source-vänner."

*Världens största OSS-projekt inom Network Management, Nagios.

op5 AB är ett marknadsledande företag inom Open Source Management som innebär kontroll och övervakning av IT-system och nätverk. Produkterna baseras på öppen källkod som op5 vidareutvecklar, säljer som kompletta system och supporterar. Huvudprodukterna är är op5 Monitor, op5 Statistics samt op5 LogServer. op5 har idag kunder som bl a Aftonbladet, Volvo, Intrum Justitia, Bonnier, Max Matthiessen, SMHI, Claes Ohlsson, Tullverket m fl statliga verk, samt ett flertal landsting, kommuner och kommunala bolag. op5 grundades 2003. Företaget har kontor i Stockholm och Göteborgsamt partners i flera andra länder. op5 ägs av grundarna och medarbetarna samt KTH Seed Capital och Pod Venture Partners.

True Path Technlogies är en ledande tjänsteleverantör som ger sina kunder hjälp möjlighet att övervaka, rapportera, reagera och åtgärda problem inom IT-infrastrukturen. De arbetar tillsammans med sina kunder genom att konfigurera och underhålla övervakningsverktyget som den interna IT-avdelningen använder.

Jan Josephson

VD, op5 AB