Tunga namn i op5s styrelse!

Det svenska uppstickarbolaget inom programvara för nätverksövervakning, op5 som konkurrerar med stora företag som HP, CA och Microsoft har nu flera nya krafter med internationell erfarenhet och kapacitet i sin företagsstyrelse. Det är Anders Harrysson, President Central & North Europe, Sun Microsystems, Rune Hurtig, grundare av Transmode och Joachim Karlsson KTH Chalmers Capital.

Det svenska uppstickarbolaget inom programvara för nätverksövervakning, op5 AB som konkurrerar med stora företag som HP, CA och Microsoft har nu flera nya krafter med internationell erfarenhet och kapacitet i sin företagsstyrelse. op5 utvecklar, säljer och supporterar programvara för nät och applikationsövervakning baserad på öppen källkod. Försäljningen sker via partners, i dagsläget i 14 länder.

- op5 agerar inom ett område i IT där det fortfarande är en stor dominans av ett fåtal stora leverantörer som levererar komplexa system till höga kostnader. op5 utmanar och bygger sina produkter på ett för kunden modernt och öppet sätt. Det ska bli väldigt spännande att få möjlighet att bidra till bolagets internationalisering och tillväxt, säger Anders Harrysson, President Central & North Europe, Sun Microsystems.

Anders Harrysson, President Central & North Europe,Sun Microsystems, tar plats i op5s styrelse med start i oktober. Anders har över 20 års internationell erfarenhet från IT-branschen. Efter forskning på ansedda Stanford University, 14 år inom datajätten IBM är Anders sedan ett antal år chef för centrala och norra Europa inom Sun Microsystems.

- op5 adresserar ett klassiskt och globalt problem som bara ökar - att hålla driftkvalitén uppe. Med dagens snabba teknikutveckling så sker det kontinuerligt stora förändringar i IT-systemen. op5s fokus på enkelhet och flexibilitet att hantera dessa utmaningar tror jag är till stor nytta för många företag och organisationer runt om i världen. Med Transmode bevisade vi att man kan bygga bolag till god omsättning och bra lönsamhet och jag hoppas att mina erfarenheter kan hjälpa op5, säger Rune Hurtig.

Rune Hurtig, grundare av, tidigare VD och styrelseordförande i Transmode, tillträder nu som styrelseordförande i op5. Transmode omsatte år 2008 över 600 miljoner kr. Rune Hurtig har tidigare varit dotterbolagschef inom ABB samt koncernchef i Strängbetong och Ernströmgruppen.

KTH Chalmers Capital byter sin ledamot Jakob Swärdström som suttit i styrelsen i flera år och nu tar Joachim Karlsson plats i op5s styrelse.
Joachim Karlsson har mer än 15 års erfarenhet som entreprenör och företagsledare främst inom IT- och konsultsektorn. Som grundare av Focal AB var han ansvarig för bolagets börsnotering, internationella expansion och för bolagets USA-satsning på plats i San Francisco. När Telelogic köpte Focal Point blev Joachim Executive Vice President med ansvar för det största affärsområdet inom Telelogic med en omsättning på $100M. Joachim är styrelseledamot i Apica, Efield och Proxio. Han har tidigare varit styrelseordförande i XP Tools och ledamot i Mjärdevi Business Incubator och Zealcore AB. Joachim är civilingenjör och teknologie doktor från Linköpings universitet.

- Med Anders Harrysson från Sun Microsystems, Rune Hurtig från Transmode och Joachim Karlsson från KTH Chalmers Capital så får vi en mycket kompetent styrelse i op5, säger Jan Josephson, VD op5. Bolaget utvecklas och vi får fler internationella och större kunder. Kraven ökar och vi känner oss sporrade av utvecklingen. Att vi nu får tillgång till en bred och flerårig internationell erfarenhet av mycket hög klass är givetvis extra kul och spännande. Det visar att vi trots att vi är ett litet bolag kan dra till oss mycket kompetenta resurser som tycker vår affärsidé och vår marknadspotential är spännande och att vi står för något nytt och annorlunda, avslutar Jan.

Styrelsen i op5 består nu av:
Tom Nyman, POD Venture Partners, tidigare CFO Kinnevik and COO Jobline
Joachim Karlsson, KTH Chalmers Capital
Per Wejke, har bl a varit VD i Atlas Copco Tools och Vice VD i Atlas Copco AB
Rune Hurtig, ny styrelseordförande
Anders Harrysson, ny ledamot

op5 AB är ett marknadsledande företag inom Open Source Management som innebär kontroll och övervakning av IT-system och nätverk. Produkterna baseras på öppen källkod som op5 vidareutvecklar, säljer som kompletta system och supporterar. Huvudprodukterna är är op5 Monitor, op5 Statistics samt op5 LogServer. op5 har idag kunder som bl a Aftonbladet, Volvo, Intrum Justitia, Bonnier, Max Matthiessen, SMHI, Claes Ohlsson, Tullverket m fl statliga verk, samt ett flertal landsting, kommuner och kommunala bolag. op5 grundades 2003. Företaget har kontor i Stockholm och Göteborg amt partners i flera andra länder. op5 ägs av grundarna och medarbetarna samt KTH Chalmers Capital och Pod Venture Partners.

Jan Josephson
VD, op5 AB