Opcon: Saxlund tar stororder inom bioenergi i Storbritannien på ca 35 m kronor

Report this content

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcon har fått en stororder inom bioenergi för Saxlunds bränslehantering och förbränningsteknik i Storbritannien. Ordervärdet uppgår till ca 35 m SEK med driftsättning 2015.

Projektet som är ett samprojekt mellan Saxlund i Sverige och Storbritannien innebär att Saxlund ska leverera bränslehanteringssystem med transportlösningar och stångmatare samt en biomasseeldad högtrycksångpanna.

- Det här är en betydelsefull order för oss och ett tydligt bevis på att vår internationella satsning och den integration vi eftersträvat inom bioenergi börjar bära frukt. Vi ser ökad tillväxt inom den här sektorn i Storbritannien där ökad modern förbränning av returvirke är en självklar väg framåt för förnyelsebar energi och hållbar utveckling, säger Stefan Wallerman, vd Saxlund Bioenergy AB och ansvarig för bioenergi inom Opcon.

Saxlund är en marknadsledare inom materialhantering med mer än 60 års erfarenhet över en lång rad industrier såsom, återvinning, bioenergi och cement. Saxlund är del av Opcon’s affärsområde Renewable Energy med dess satsning på Waste to Value med särskilt fokus på Waste Heat Recovery och bioenergi. Inom bioenergisektorn erbjuder Opcon allt från design av hela kraftvärmeanläggningar till hanteringssystem och förbränningsanläggningar under varumärket Saxlund. Under varumärket SRE levereras bl.a. system för rening och energieffektivisering för biobränsleeldade fjärrvärmeverk, sågverk, pelletstillverkare och kommersiella växthus samt rökgasreningsutrustning för industrier. Koncernen erbjuder även Opcon Powerbox för produktion av grön el från varmt vatten eller mättad ånga.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niklas Johansson, vice president, Investor Relations, tel. 08-466 45 00, 070-592 54 53

Opcon AB, Box 15085, 104 65 Stockholm
Tel. 08-466 45 00, fax 08-716 76 61
e-post: info@opcon.se

www.opcon.se

Om Opconkoncernen

Opcon är en energi- och miljöteknikkoncen som utvecklar, producerar och marknadsför system och produkter för miljövänlig, effektiv och resurssnål energianvändning.

Opcon har verksamhet i Sverige, Tyskland och Storbritannien. Antalet anställda är cirka 150. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen har ett affärsområde:

Renewable Energy arbetar med kompressorteknik, framställning av el ur spillvärme, bioenergieldade värme- och kraftvärmeanläggningar, pelleteringsanläggningar, hanteringssystem för biobränslen, slam och annan återvinningsindustri, hanteringssystem för naturgas, industriell kyla, rökgaskondensering, rening av rökgaser samt luftsystem för bränsleceller.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Opcon AB (publ) ska offentliggöra enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument.

Informationen lämnades för offentliggörande tisdagen den 6 maj 2014, kl 15:00 (CET).

Taggar: