Opcon: Tecknar avsiktsförklaring med Snowman om JV för Opcon Powerbox i Kina

Report this content

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcon AB (publ) har tecknat en avsiktsförklaring med sin strategiska partner Fujian Snowman Co. Ltd., Fuzhou, Fujian, Kina, kring bildandet av ett gemensamt bolag (joint venture) för marknadsföring, tillverkning och försäljning i Kina och delar av Sydostasien av Opcons Waste Heat Recovery teknologi, Opcon Powerbox.

För att utveckla den kinesiska marknaden och skapa en industrialiserad tillverkningsbas för Opcon Powerbox avser parterna att bilda ett gemensamt bolag som skall ägas till 51 % av Snowman och 49 % av Opcon.

Enligt överenskommelsen ska Opcon ge det gemensamma bolaget en licens för tillverkning-, marknadsföring- och försäljning av sin egenutvecklade teknologi, Opcon Powerbox ORC och WST (Wet Steam Turbine). Det gemensamma bolaget ska också arbeta med att utveckla Snowman’s existerande tillverkningsstruktur för en framtida kostnadseffektiv och högkvalitativ tillverkning av Opcon Powerbox ORC och WST i Kina. Bolaget ska även ges exklusiva tillverknings- och försäljningsrättigheter för Opcon Powerbox i Kina samt en blandning av exklusiva och ej exklusiva rättigheter för vissa andra delar av Sydostasien.

Värdet på tillverknings- och försäljningsrättigheterna som överförs till det gemensamma bolaget kommer kunna utgöra Opcons kapitalandel i det gemensamma bolaget, där den del av värdet som inte används som kapitalandel skall betalas som royalty till Opcon.

Det gemensamma bolaget ska få ansvar för att sätta upp lösningar för att generera el från spill- och överskottsvärme med hjälp av Opcon Powerbox i Kina, som ses som världens största marknad.

Parterna siktar på att teckna ett slutgiltigt avtal kring bildanded av det gemensamma bolaget under sommaren 2014.

För att reducera time-to-market för det gemensamma bolaget har Snowman även lagt en order på en Opcon Powerbox ORC och en Opcon Powerbox WST för tillverkning i Sverige och leverans till Kina.

- Spillvärmeåtervinning är en fantastisk möjlighet till en lösning på ett globalt problem och en av de mest lovande vägarna för energieffektivisering och minskade utsläpp. Vi räknar med att Kina kommer att utgöra den enskilt intressantaste marknaden för Waste Heat Recovery teknologi under en överskådlig framtid. Genom att kombinera Opcons state-of-the-art teknologi och know-how med Snowmans högkvalitativa och kostandseffektiva tillverkningsstruktur och marknadsnärvaro vill vi skapa en stark aktör som kan göra Opcon Powerbox till en ekonomisk och miljömässig framgång i och utanför Kina, säger Rolf Hasselström, vd och koncernchef i Opcon AB.

- Vi har under en tid försökt hitta rätt partner för att ta oss in på den kraftigt växande Kinamarknaden med Opcon Powerbox. Under de senaste åren har vi byggt en stark och bra relation mellan Opcon och Snowman. En relation som vi nu tar flera steg framåt. Vår vision här handlar inte bara om att utveckla den stora kinesiska marknaden utan även om att skapa en högkvalitativ, kostnadseffektiv tillverkningsbas för Opcons försäljning på andra marknader, säger Rolf Hasselström, vd och koncernchef i Opcon AB.

- Genom samarbetet mellan Snowman och Opcon kring ett gemensamt bolag för Opcon Powerbox i Kina kommer vi att kunna erbjuda den kinesiska och sydostasiatiska marknaden den mest avancerade ORC och WST tekniken. Genom att kombinera Opcons väletablerade skruvexpanderteknologi med Snowmans förstklassiga kostnadskontroll så kan vi utveckla waste heat recovery industrin i området. Vårt mål är att det gemensamma bolaget skall bli det största och starkaste företaget för ORC och WST applikationer i Kina och Sydostasien, säger Rujie Lin, koncernchef och vd, Fujian Snowman Co. Ltd.

Fujian Snowman Co. Ltd bildades 2000 och är noterad på Shenzenbörsen. Bolaget har ca 700 anställda och är en av Kinas ledande aktörer inom industrikyla. Primärt marknadsför Snowman sina produkter och tjänster under varumärkena Snowkey och RefComp.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niklas Johansson, vice president, Investor Relations, tel. 08-466 45 00, 070-592 54 53

Opcon AB, Box 15085, 104 65 Stockholm
Tel. 08-466 45 00, fax 08-716 76 61
e-post: info@opcon.se

www.opcon.se

Om Opconkoncernen

Opcon är en energi- och miljöteknikkoncen som utvecklar, producerar och marknadsför system och produkter för miljövänlig, effektiv och resurssnål energianvändning.

Opcon har verksamhet i Sverige, Tyskland och Storbritannien. Antalet anställda är cirka 150. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen har ett affärsområde:

Renewable Energy arbetar med kompressorteknik, framställning av el ur spillvärme, bioenergieldade värme- och kraftvärmeanläggningar, pelleteringsanläggningar, hanteringssystem för biobränslen, slam och annan återvinningsindustri, hanteringssystem för naturgas, industriell kyla, rökgaskondensering, rening av rökgaser samt luftsystem för bränsleceller.

Taggar: