Saxlund inleder arbete på order till Storbritanniens största cementfabrik

Report this content

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcons brittiska dotterbolag Saxlund International Ltd., ligger nu i startgroparna för att påbörja konstruktionen av den prestigeorder från Storbritanniens ledande fristående tillverkare av cement och torrbetong, Hope Construction Materials, som vanns i slutet av 2013.

Som en del av Hopes arbete med att ersätta fossila bränslen med förnyelsebara alternativ ska Saxlund förse Hopes cementfabrik Derbyshire i Hope Valley, UK med ett alternativt bränslesystem för förvaring, transport, vägning och inmatning av avfall, Solid Waste Fuel (SWF) till dess två ugnar. Fabriken, som var en del av bildandet av Hope Construction Materials 2013 är Storbritanniens största cementfabrik och har varit i drift sedan 1929.

Saxlunds order omfattar design, tillverkning och leverans av ett system bestående av bland annat stångmatad silo, transportsystem, processtorn med trummagnet, stjärnsåll samt matning till vägning och pneumatiskt insprutningssystem till huvudbrännare på båda ugnarna.

-       Vi har arbetat hårt med att vidga vårt erbjudande inom den här branschen och för att kunna erbjuda våra kunder några av marknadens bästa lösningar. Då är det stimulerande att få arbeta ihop med kunder som Hope, som gör sitt yttersta för att driva sina anläggningar så effektivt och hållbart som möjligt. Med stigande kostnader för fossila bränslen och ett växande utbud av bränslen från olika former av avfall så satsar Hope på att öka mängden alternativa bränslen för att sänka sin energikostnad, säger Rob Leighton, affärsutvecklingschef, Saxlund International Ltd.

Saxlund och SRE är ledande varumärken inom bioenergi och en del av Opcon’s affärsområde Renewable Energy med dess satsning på Waste to Value med särskilt fokus på Waste Heat Recovery och bioenergi. Inom bioenergisektorn erbjuder Opcon allt från design av hela kraftvärmeanläggningar till hanteringssystem och förbränningsanläggningar under varumärket Saxlund. Under varumärket SRE levereras bl.a. system för rening och energieffektivisering för biobränsleeldade fjärrvärmeverk, sågverk, pelletstillverkare och kommersiella växthus samt rökgasreningsutrustning för industrier. Koncernen erbjuder även Opcon Powerbox för produktion av grön el från varmt vatten eller mättad ånga.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niklas Johansson, vice president, Investor Relations, tel. 08-466 45 00, 070-592 54 53

Opcon AB, Box 15085, 104 65 Stockholm
Tel. 08-466 45 00, fax 08-716 76 61
e-post: info@opcon.se

www.opcon.se

Om Opconkoncernen
Opcon är en energi- och miljöteknikkoncern som utvecklar, producerar och marknadsför system och produkter för miljövänlig, effektiv och resurssnål energianvändning.

Opcon har verksamhet i Sverige, Tyskland och Storbritannien. Antalet anställda är cirka 150. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen har ett affärsområde:

Renewable Energy arbetar med framställning av el ur spillvärme, bioenergieldade värme- och kraftvärmeanläggningar, pelleteringsanläggningar, hanteringssystem för biobränslen, slam etc, hanteringssystem för naturgas, industriell kyla, rökgaskondensering, rening av rökgaser samt luftsystem för bränsleceller.

Om Hope Construction Materials

Hope Construction Materials är Storbritanniens ledande fristående tillverkare av cement och torrbetong samt levererar även asfalt och andra material.

Hope startade affärerna i januari 2013 efter köpet av mer än 150 av Tarmac och Lafarge enheter. Dessa inkluderar Hope cementfabrik (som bolaget fått sitt namn från), ett nationellt nätverk av torrbetongfabriker, stenbrott, järnvägsdepåer och asfaltsfabriker.

Hope Construction Materials erbjuder ett fräscht alternativ på marknaden som kombinerar ett enastående operationellt nätverk och ett erfaret och kunnigt team på 800 personer.

Taggar: