Nu intar jänkarna Skäret – amerikanska världsartister och 50–talsnostalgi dominerar operafestivalen i sommar

Nu intar jänkarna Skäret – amerikanska världsartister och 50-talsnostalgi dominerar operafestivalen i sommar

Jänkarna har kommit till Skäret. De amerikanska världsartisterna John Horton Murray och Robert Hyman byter i sommar operavärldens stora scener mot sågverksscenen på Opera på Skäret. – Den artistiska nivån på Opera på Skäret är mycket hög. Jag tycker de ledande rollerna är bättre sjungna här än när jag senast hörde dem på Metropolitan i New York, säger Robert Hyman, som tackade nej till en roll på Metropolitan för att sjunga här i sommar.

Leoncavallos berömda opera Pajazzo är i Opera på Skärets tappning förlagd till amerikanskt 50-tal medan Puccinis Kappan utspelar sig under samma decennium i Paris.

– Femtiotalet är en väldigt intressant tidsperiod, med ett Europa som kämpade med uppbyggnaden efter andra världskriget samtidigt som USA befann sig i en enormt expansiv fas där framtidstron inte kände några gränser. Att förlägga operorna till dessa två kontrasterande miljöer ger en spännande dynamik, säger Sten Niclasson, konstnärlig ledare för Opera på Skäret

Opera på Skäret, som i år genomförs för sjätte gången, har vuxit ut till den – Opera på Skäret är en mycket romantisk plats, perfekt att sjunga opera på, menar John Horton Murray. Här tillsam-mans med Robert Hyman, Charlotta Larsson och Liine Carlsson.
ledande sommaroperafestivalen i Sverige. Årets festival bjuder på tre operor, 20 föreställningar och en rad koncerter och andra evenemang. Festivalen pågår under två sommarmånader, från 28 juni till 23 augusti. Helkvällsföreställningen med Kappan och Pajazzo har premiär den 1 augusti.

För ytterligare information, kontakta: Sten Niclasson, konstnärlig ledare, telefon: 0708-90 15 02. E-post: sten@operapaskaret.se Pressbilder kan laddas ner från: www.operapaskaret.se . Klicka på "Press".

Opera på Skäret drivs av Kulturcentrum Ljusnarsberg, en ideell stiftelse vars mål är att skapa en internationell operafestival på Skäret samt att medverka till utvecklingen av kommunens och regionens kulturliv. Opera på Skäret samarbetar med Ljusnarsbergs kommun, Regionförbundet, Länsmusiken, Länsteatern och Musikhögskolan i Örebro samt Bergslagens sparbanksstiftelse. Projektet stöds också av privata sponsorer som The Barbro Osher Pro Suecia Foundation.

Om oss

Opera på Skäret är Sveriges ledande sommaropera. I det unika operahuset, inrymt i ett före detta virkesmagasin på ett nedlagt sågverk i Bergslagen, spelas varje sommar opera i världsklass. Sommaren 2017 spelas Puccinis Madama Butterfly. Opera på Skäret är världens enda operahus med egen tågstation. Till elva av de tolv föreställningarna i sommar går paketresor med tåg från Stockholm. Från Örebro går direktbuss till Skäret. Paketresor med buss arrangeras från många håll i landet.