Primera LP130e Durable Label Printer -  Printa kritisk information för tuffa miljöer

Hållbara etiketter används i en mängd olika sammanhang där kritisk information måste garanteras i tuffa miljöer. Det kan handla om allt från medicinsk utrustning till produkt- och serienummer information i allt från fordon till apparater för hem & fritid. LP130e ger möjlighet för företag och tillverkare att producera hållbara etiketter själva och sänka sina kostnader avsevärt mot tidigare lösningar. Med LP130e blir produktion av hållbara billigare etiketter mer flexibel och snabbare.

Text, grafik och streckkoder printas med laser på en mängd olika etiketter med olika egenskaper beroende på tillämpning. Etiketterna är extremt hållbara och behöver inte lamineras för att stå emot hög exponering för såväl UV-ljus som kemikalier, vätskor eller höga temperaturer upp till 300 grader. Etiketterna klarar internationella krav för serienummermärkning och UL samt CSA standarderna.
LP130e bygger på laserteknik till skillnad från traditionella skrivare som skriver med bläck eller termotransferteknik. Denna laserteknik har aldrig tidigare använts i en standard desktopskrivare. En specialdesignad laser tillsammans med matchad högprecisionsoptik gör Primera LP130e till en unik maskin. Etiketter producerade med denna teknik brukar vanligtvis ersätta metallplattor eller etiketter gjorda med termotransfer teknik som sedan lamineras i en andra process men ändå inte får tillräcklig hållbarhet för många tillämpningar. Jämfört med Yag, fiber och CO2 lasers, har LP130e en laserdiod med matchad optik med många fördelar som ger högkvalitetsetiketter med hög hållbarhet:

•    Lägre kostnad. Ca. pris för ett system ligger på ca 170.000 SEK – Ungefär halva priset mot jämförbara system.

•    Enkel mekanik. Primera har valt bort mer traditionella, men mer komplexa lösningar som dyr datakontrollerad galvanometer med speglar för strålstyrning. LP130e har designats mer som en standard skrivare som Primera LX900e Color Label Printer. Denna approach resulterar i en mindre komplicerad skrivare utan speciellt underhåll eller löpande behov av kalibrering.

•    Enkelt handhavande. LP130e installeras som en standard Windowskrivare. Man kan använda i princip vilket som helst av många populära etikettprogram som man vill för att skapa hållbara etiketter med LP130e. Ingen utbildning eller certifikat behövs för att handha maskinen.

Man kan använda både etiketter som avger rök och etiketter som är rökfria. Vad du väljer har med etikettens egenskaper och era behov att göra. Då ni använder etiketter som avger rök behöver ni bara använda Primeras DF-30e rökfilter. DF-30e filtrerar i fem steg vilket tillåter användning inomhus utan att man behöver särskild ventilation.
"We are excited to introduce this ground-breaking new laser-based label printer" said Mark D. Strobel, Primera's vice president of sales and marketing. "For companies who need to make laser-imaged labels for use in harsh and severe-service environments, LP130e is the most affordable and easiest to use laser-marking label printer available."
Drivrutiner följer med för Windows® XP, Vista, 7 & 8. Det ingår även ett program för enkel etikettdesign och utskrift från Seagull Scientific, BarTender® Primera SE UltraLite för Windows.

Pris och tillgång
Lite beroende på konfiguration, kostar ett LP130e system från 170.000:- i Sverige.

LP130e distribueras av Optical Storage i Skandinavien.
Läs mer på www.primeralabel.eu. Följ oss på Facebook http://www.facebook.com/primeraeurope eller Twitter http://www.twitter.com/primeraeu.

Christian Almstedt
Christian@opticalstorage.se
Optical Storage Sweden AB Box 722 191 27 Sollentuna Tel: 08-594 777 50 Fax: 08-623 07 68 www.opticalstorage.se