Papyrus slutför förvärvet av den tjeckiska pappersgrossisten OSPAP

Report this content

Papyrus har slutfört sitt tidigare aviserade förvärv av den tjeckiska pappersgrossisten OSPAP. Transaktionen slutfördes efter den tjeckiska konkurrensmyndighetens godkännande. Förvärvet är ett ytterligare steg i att öka Papyrus närvaro i Tjeckien och Östeuropa.

"Papyrus strategi är att utveckla ledande positioner på utvalda europeiska marknader. Detta förvärv kommer hjälpa oss att uppnå detta mål på den tjeckiska marknaden. Genom att skapa en starkare position i regionen kan vi förbättra vårt produkt- och serviceerbjudande och skapa ökad effektivitet för såväl kunder som för Papyrus", säger Papyrus CEO Peter Sandberg.

"Jag ser fram emot att samarbeta med OSPAP och ta del av deras expertis. Samgåendet kommer att stärka vår förmåga att ge bästa service till våra tjeckiska kunder genom ett utökat leverantörsnätverk, breddat produktsortiment som inkluderar packprodukter och Viscom samt expandera vår e-handelslösning till fler kunder", säger Sorin Buga, Vice President South Eastern Cluster.

OSPAP har fortsatt att arbeta självständigt sedan dess ägare PaperlinX Netherlands Holdings B.V. ställdes under förvaltning i Nederländerna. Det är ett framgångsrikt och väletablerat företag med en bred kundbas. Företaget har en ledande marknadsposition inom grafisk media i Tjeckien. OSPAP har ca 100 anställda och omsättningen uppgick 2014 till 49 miljoner EUR

Papyrus

Papyrus, med en nettoomsättning 2014 på 1 567 miljoner euro, är en ledande europeisk grossist inom papper, städmaterial och förpackningsprodukter. Bolaget är för närvarande verksamt i 20 Europeiska länder och har cirka 1 900 anställda. Papyrus servar dagligen mer än 65 000 kunder med produkter och tjänster som ökar effektiviteten och bidrar till kundernas framgång. Med en lång branscherfarenhet och utvecklat kvalitetetstänkande, är Papyrus fast besluten om att fortsätta ligga i framkant genom att erbjuda ett attraktivt produktsortiment, hög servicenivå och pålitliga logistiklösningar.  Papyrus huvudkontor ligger i Göteborg, Sverige.
www.papyrus.com

Taggar: