Delstaten Virginia tilldelar Remote Sensing-kontrakt till Envirotest

Envirotest, dotterbolag till Opus Inspection Inc., har tilldelats ett kontrakt för att tillhandahålla Remote Sensing (RS) tjänster, vilket inkluderar "Clean Screen" (CS) och "High Emitter" (HE) identifiering som en integrerad del av delstaten Virginias bilprovningsprogram för miljökontroll som ges ut av Virginia Department of Environmental Quality (DEQ). Den ursprungliga kontraktstiden är tre (3) år från driftstart, med två (2) förlängningar om två (2) år vardera.

Med hjälp av sin patenterade teknologi, kommer Envirotest att mäta avgasutsläppen från fordon i norra Virginia medan de kör förbi portabla Remote Sensing enheter som placeras vid vägkanten. Envirotest kommer att kunna sälja certifikat för godkänd miljökontroll till så många som 30% av de fordon som normalt behöver åka till en bilprovningsstation för regelbunden miljökontroll. Bilister kommer att meddelas via Envirotest om de är berättigade att köpa ett CS-certifikat istället för att besöka en bilprovningsstation.

Över 750 000 fordon är föremål för miljökontroll i norra Virginia varje år. Priset för ett CS-certifikat beräknas kosta 28,00 USD, varav 4,50 USD går till delstatens Highway Maintenance and Operating Fund.

Dessutom kommer Envirotest att förse DEQ med en lista över de fordon som förorenar mest. Mätningarna sker genom RS-systemen. DEQ kommer kräva att flera av de högst förorenande fordonen skall genomgå en miljökontroll på en bilprovningsstation utöver miljökontrollen inom den ordinarie besiktningscykeln.

“Vi är mycket glada över att DEQ har valt att ingå avtal med oss för sitt nya Remote Sensing program”, säger Jim Sands, VD för Envirotest. ”Att kunna erbjuda Clean Screen certifikat till bilister med rena fordon kommer att avsevärt förbättra kundens bekvämlighet, vilket resulterar i en bättre allmän acceptans av bilprovningsprogram. Nu kan bilprovningsstationer fokusera mer på förorenande fordon och fordonsunderhåll för att minska fordonens utsläpp. Vi tror att Virginias modell kommer att bli ett föredöme för andra delstater och länder att efterfölja.”

Dessa RS-tjänster beräknas påbörjas under första kvartalet 2015.

Mölndal 1 augusti 2014

Om Opus Group AB
Opus Group är ett ledande företag inom bilprovningsteknologi och drift av bilprovning. Koncernen har två huvudsakliga affärsområden som består av bilprovning och utrustning. Opus Group är en av de ledande aktörerna inom bilprovning i USA och Sverige. Opus Bilprovning har 73 bilprovningsstationer i Sverige. Opus Inspection bedriver bilprovningsprogram i USA samt på Bermuda och i Peru och är verksamt inom försäljning och service av emissionskontrollutrustning i Nordamerika och Mexiko. Genom dotterbolagen Opus Equipment och J&B Maskinteknik bedriver Opus Group utveckling, produktion, försäljning och service av kontrollutrustning för bilprovningsföretag och fordonsverkstäder. Opus Groups omsättning 2013 uppgick till ca 1 047 MSEK. Opus Groups aktier är noterade på Nasdaq OMX Stockholm.

FFFS 2007:17 (10 kap 11§) (SFSA rules) - Informationen i detta pressmeddelande offentliggörs enligt bestämmelserna i lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden.