EP Access: Opus Group - Opus uppvisar styrka och stabilitet

Omsättningen uppgick till 386 (361) SEKM för kvartalet, vilket var marginellt högre än vår prognos om 372 SEKM. Omsättningen ökade således med 6,9% Y/Y. EBITDA landade på 71,2 (62,7) SEKM vilket resulterade i en marginal om 18,4 % (17,3) samt något under vår förväntan om 72,1 SEKM. Det var primärt engångsposter som var bakrunden till avvikelsen. Dessa utgörs bland annat av en realisations-förlust om 6,6 SEKM, kopplat till försäljningen av Opus Equipment samt uppstartkostnader för Eaas-programmet om 2,8 SEKM. Den svenska bilprovnings-marknaden fortsätter vara allt mer konkurrensutsatt. Under Q315 uppgår Opus marknadsandelar till 27,7% (29,0%). Trots den allt tuffare konkurrensen växer Opus i Sverige med 6,7% organiskt, mycket drivet av högre priser. Utlandsverksamheten uppvisar en tillväxt om 19,2% i Q3. Rensat för valutaeffekter, förvärvet av Drew Tech och Eaas-programmet uppgår den organiska tillväxten till 1,8% i Q3. EBITDA marginalen uppgick till 24,5% (21,7) vilket visar på en stabilitet och styrka i verksamheten. Vi väljer att göra nedjusteringar i våra prognoser för 2016E och 2017E. Anledningen till nedrevideringen är i huvudsak kopplat till något sänkta förväntningar på organisk tillväxt för koncernen samt ökande avskrivningar, då vi tidigare legat för lågt.

Läs den fullständiga analysen på:  http://epaccess.penser.se/analys/opus-uppvisar-styrka-och-stabilitet-4/

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bankaktiebolag. Läs mer på www.penser.se