Fortsatt god lönsamhet under tillväxt med starka kassaflöden under kvartalet

Rapportperiod (januari – september 2015)

Omsättningen uppgick till 1 238,7 MSEK (1 063,1), en omsättningstillväxt om 16,5 procent.

Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 216,3 MSEK (196,9), vilket motsvarar en EBITDA-marginal om 17,4 procent (18,5).

EBITDA inkluderar realisationsförlust om 6,6 MSEK relaterat till försäljningen av Opus Equipment.

Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 156,6 MSEK (98,7).

Periodens resultat uppgick till 63,5 MSEK (111,1)

Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,22 kronor (0,42).

Rapportperiod (juli – september 2015)

Omsättningen uppgick till 385,8 MSEK (361,4) en omsättningstillväxt om 6,8 procent.

Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 71,2 MSEK (62,7) vilket motsvarar en EBITDA-marginal om 18,4 procent (17,3).

Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 60,6 MSEK (39,8).

Periodens resultat uppgick till 23,3 MSEK (45,3)

Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,08 kronor (0,17).

Väsentliga händelser under tredje kvartalet

Opus Group slutför försäljningen av Opus Equipment till Mekonomen Group

Opus Inspection tilldelas två koncessioner i Chile

Telefon: 46 31 748 34 00

Opus Group är ett ledande bilprovningsföretag med starkt fokus på kundservice och innovativ teknologi. Opus Group är en av de ledande aktörerna inom bilprovning i USA och Sverige. Opus Bilprovning har 76 bilprovningsstationer i Sverige. Opus Inspection bedriver bilprovningsprogram i USA, Chile, Peru, Pakistan och på Bermuda och är verksamt inom försäljning och service av emissionskontrollutrustning i Nordamerika och Mexiko. Opus Groups omsättning 2014 uppgick till ca 1 458 MSEK. Opus Groups aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.