Jim Sands blir VD för Envirotest

Envirotest, dotterbolag till Opus Inspection Inc., välkomnar Jim Sands som VD. Jim Sands är en framgångsrik företagsledare med över 20 års erfarenhet från bilprovningsbranschen inom olika positioner. Han för med sig global erfarenhet och bevisat ledarskap till Envirotest. Jim Sands är väldigt kundorienterad och kommer att vara bidragande till att fortsätta bolagets fokus på kundernas behov i de amerikanska centraliserade bilprovningsprogrammen och remote sensing verksamheten.

Envirotest har för närvarande kontrakt för att tillhandahålla och bedriva centraliserade bilprovningsprogram i sex delstater i Nordamerika med över 5,5 miljoner årliga fordonsbesiktningar. Dotterbolaget har över 1 000 anställda och tillhandahåller patenterad remote sensing teknologi globalt. Remote sensing mäter fordonens avgaser under normala vägförhållanden medan fordonen åker förbi. Envirotest kommer under Jim Sands ledarskap att spela en betydande roll i Opus Inspections portfölj av erbjudna produkter och tjänster.

Med Jim Sands anställning kommer Lothar Geilen att fortsätta som VD för Opus Inspection. ”Vi är väldigt glada över att Jim har valt att ansluta sig till Envirotest”, säger Lothar Geilen. ”Jag har personligen känt Jim under många år. Jim för med sig rätt erfarenhet för att fortsätta möta och överträffa våra mål”.

“Detta är en spännande tid att ansluta sig till Envirotest”, säger Jim Sands. ”Bolagets framgång är ett bevis på bolagets ledning och deras fokus på kundrelationer samt fortsatt teknologiskt ledarskap inom branschen. Jag ser fram emot att arbeta med ledningen på Envirotest och Opus Inspection när vi nu fortsätter att växa bolaget.”

Mölndal 14 maj 2014

Om Opus Group AB
Opus Group är ett ledande företag inom bilprovningsteknologi och drift av bilprovning. Koncernen har två huvudsakliga affärsområden som består av bilprovning och utrustning. Opus Group är en av de ledande aktörerna inom bilprovning i USA och Sverige. Opus Bilprovning har 73 bilprovningsstationer i Sverige. Opus Inspection bedriver bilprovningsprogram i USA samt på Bermuda och i Peru och är verksamt inom försäljning och service av emissionskontrollutrustning i Nordamerika och Mexiko. Genom dotterbolagen Opus Equipment och J&B Maskinteknik bedriver Opus Group utveckling, produktion, försäljning och service av kontrollutrustning för bilprovningsföretag och fordonsverkstäder. Opus Groups omsättning 2013 uppgick till ca 1 047 MSEK. Opus Groups aktier är noterade på Nasdaq OMX Stockholm.

FFFS 2007:17 (10 kap 11§) (SFSA rules) - Informationen i detta pressmeddelande offentliggörs enligt bestämmelserna i lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden.