Kommuniké från årsstämma 2016

Den 19 maj 2016 avhölls årsstämma i Opus Group AB (publ), org. nr. 556390-6063.

Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades.

• Resultat- och balansräkning, samt koncernresultat- och koncernbalansräkning, fastställdes.

• Det beslutades om en utdelning om 0,10 kr per aktie.  Avstämningsdag för utdelning inträffar den 23 maj 2016. Utbetalning beräknas ske den 26 maj 2016 genom Euroclear Sweden AB.

• Styrelseledamöter och verkställande direktör gavs ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2015.

• Ersättning till styrelsen skall, i enlighet med valberedningens förslag, utgå med 420 000 kr till styrelsens ordförande och med 185 000 kr till var och en av de övriga stämmovalda ledamöterna som inte är anställda i bolaget. Valberedningen har gjort bedömningen att ersättningen till styrelsen ligger på en lämplig nivå genom att jämföra med andra bolag på Mid Cap på Nasdaq Stockholm.

• Årsstämman beslutade vidare att arvode för arbetet i revisionsutskottet ska utgå med 123 000 kr varav 72 000 kr skall fördelas till revisionsutskottets ordförande och 51 000 kr till revisionsutskottets andra medlem.

• Styrelsen skall, i enlighet med valberedningens förslag, för tiden intill slutet av nästa årsstämma bestå av:

• Katarina Bonde, ordförande (nyval)

• Lothar Geilen (omval)

• Heléne Mellquist (omval)

• Anders Lönnqvist (omval)

• Friedrick Hecker (nyval)

• Anne-Lie Lind (nyval)

Göran Nordlund och Jan Åke Jonsson har valt att tacka nej till omval. Bolaget tackar Göran Nordlund och Jan Åke Jonsson för deras insatser med styrelsearbetet. Göran Nordlund har varit styrelseledamot sedan 2003 och styrelseordförande sedan 2004. Jan Åke Jonsson har varit styrelseledamot sedan 2012.

Vidare beslutade årsstämman att välja det registrerade revisionsbolaget KMPG AB till revisor, med auktoriserade revisorn Jan Malm som huvudansvarig revisor, för en period fram till utgången av nästa årsstämma.

• Valberedningens förslag till principer för utseende av ledamöter till valberedningen godkändes.

• Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare fastställdes enligt styrelsens förslag.

• Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om en nyemission av 5 500 000 teckningsoptioner, att med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, riktas till Opus Bima AB, ett helägt dotterbolag och med villkor att teckningsoptionerna, enligt beslut av Bolagets styrelse, skall överlåtas till anställda och andra nyckelarbetare i koncernen. Skälet till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att skapa ett långsiktigt engagemang hos de anställda, vilket kan förväntas öka intresset för verksamheten och resultatutvecklingen i bolaget.

• Styrelsen bemyndigades att, i enlighet med styrelsens förslag, för tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om att förvärva egna aktier om maximalt 10 procent av befintligt aktiekapital. Styrelsen bemyndigades även att fatta beslut om överlåtelse av de egna aktier som bolaget innehar vid tidpunkten för styrelsens beslut om överlåtelse.

• Styrelsen bemyndigades att, i enlighet med styrelsens förslag, för tiden intill nästa årsstämma med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt besluta om nyemission av aktier motsvarande högst 10 procent av befintligt aktiekapital. Emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt får ske i samband med finansiering av dels företagsförvärv, dels etablering på nya marknader eller nya affärsområden som kräver omfattande investeringar.

I sitt anförande redovisade bolagets VD och koncernchef Magnus Greko, dels bolagets utveckling under räkenskapsåret 2015 samt väsentliga händelser under samma period men lämnade också en redovisning av bolagets utveckling under första kvartalet 2016 samt väsentliga händelser under samma period.

Protokoll fört vid stämman publiceras på Opus Groups hemsida inom två veckor där även övrigt material från årsstämman finns tillgängligt.

Mölndal 20 maj 2016

Om Opus Group

Opus Group är ett ledande innovativt teknologifokuserat tillväxtföretag på bilprovningsmarknaden. Bolaget har ett starkt fokus på kundservice och innovativ teknik inom IT, utsläppskontroller och fordonsdatakommunikation. Koncernen hade en omsättning på 1 650 MSEK under 2015 med ett starkt kassaflöde och god lönsamhet i rörelsen. Opus Group har över 1 500 anställda med huvudkontor i Mölndal i närheten av Göteborg och 25 regionala kontor, 20 i USA och de övriga i Stockholm, Peru, Chile, Mexiko och Pakistan. Opus Group har egna produktionsanläggningar i Hartford och Ann Arbor i USA. Opus Groups aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.