Opus Group kommer att påbörja bilprovningsprogram i Córdoba, Argentina den 1 mars 2017

Opus kommer att förvärva tre bilprovningskoncessioner i  Córdoba, Argentina, enligt ett inkråmsavtal med Inspecentro, ett portugisiskt bilprovningsföretag. Köpeskillingen offentliggörs inte vid denna tidpunkt på grund av konkurrensskäl. Transaktionen är beräknad att avslutas i slutet av februari 2017.

Regeringen i Córdoba har tilldelat tre bilprovningskoncessioner i Córdoba till Opus argentinska dotterbolag Opus Inspection SA. Från den 1 mars 2017 kommer Opus att utföra fordonsbesiktningar för alla registrerade fordon i Córdoba. Koncessionerna inkluderar drift av 18 testlinjer i tre statligt ägda bilprovningsstationer. Under de första sex månaderna kommer Opus att uppgradera befintlig teknik i bilprovningsstationerna med sitt avancerade datahanteringssystem och bilprovningsmjukvara. Staden Córdoba har förbundit sig att säkerställa efterlevnaden av bilprovning i samarbete med Opus genom att utnyttja Opus egenutvecklade RFID-teknik. Som ett resultat förväntar vi oss att signifikant öka efterlevnaden i Córdoba under kontraktstiden.

“Jag ser fram emot att ta Opus tekniska lösningar av världsklass och vår förstklassiga kvalitet i vår verksamhet till Córdoba. Vi ser fram emot att samarbeta med regeringen i Córdoba för att göra detta till ett framgångsrikt program för medborgarna i denna fantastiska stad”, säger Martin Susbielles, General Manager på Opus Argentina.

"Våra medarbetare har arbetat hårt för att förbereda sig för övergången av bilprovningsverksamheten till Opus. Jag ser fram emot att se Opus expandera i Argentina", uttalade Alfredo Granai, Opus “President of Vehicle Inspection Latin America”.

Córdoba är Argentinas näst största stad befolkningsmässigt och har en fordonsflotta på drygt 500 000 fordon. Med den nya verksamheten i Córdoba fortsätter Opus sin tillväxt i Latinamerika. Detta adderar ytterligare verksamhet i Latinamerika till Opus befintliga verksamhet i Chile och Peru och Opus etablering på den latinamerikanska marknaden förväntas stärkas under ledning av Alfredo Granai.

Den återstående kontraktslängden av bilprovningsverksamheten i Córdoba är sju år exklusive förlängningar. Det exakta kontraktsvärdet är osäkert vid denna tidpunkt och kommer att publiceras vid ett senare tillfälle.

Mölndal 20 februari 2017

Om Opus Group

Opus Group är ett ledande innovativt teknologifokuserat tillväxtföretag på bilprovningsmarknaden. Bolaget har ett starkt fokus på kundservice och innovativ teknik inom IT, utsläppskontroller och fordonsdatakommunikation. Koncernen hade en omsättning på 1 697 MSEK under 2016 med ett starkt kassaflöde och god lönsamhet i rörelsen. Opus Group har över 1 600 anställda med huvudkontor i Mölndal i närheten av Göteborg och 25 regionala kontor, 20 i USA och de övriga i Stockholm, Peru, Chile, Mexiko och Pakistan. Opus Group har egna produktionsanläggningar i Hartford, Ann Arbor och Tucson i USA. Opus Groups aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.