Opus Inspection konsoliderar sin ledningsgrupp och utser Jim Sands till VD (President)

Opus Inspection Inc meddelar att Jim Sands har accepterat tjänsten som VD (President). Jim Sands, som redan är VD (President) för Envirotest, ett dotterbolag till Opus Inspection, har mer än 20 års branscherfarenhet från bilprovning i olika ledande befattningar.

I och med detta slutför Opus Inspection sin konsolidering av ledningsgruppen efter förvärvet och integrationen av Envirotest i början av 2014.

Opus Inspection som är marknadsledare inom den nordamerikanska bilprovningsindustrin har idag kontrakt för att bedriva centraliserade och decentraliserade bilprovningsprogram i 25 delstater i Nordamerika med fler än 30 miljoner årliga besiktningar. Organisationen har över 1 300 anställda. Opus Inspection tillhandahåller även patenterad teknologi inom Remote Sensing globalt för att mäta avgaser i trafiken medan fordonen passerar under normala vägförhållanden.

“Detta är det sista steget i att integrera organisationen och ledningsgrupperna i Opus Inspection och dotterbolaget Envirotest för att bilda en gemensam organisation som är helt hängiven till att växa vår bilprovningsverksamhet i USA och globalt,” säger Lothar Geilen, som fortsätter som CEO för Opus Inspection. ”Vi är tacksamma över att Jim kommer att leda vår integration och vårt fokus på de exceptionella kundrelationer som vi har inom Opus Inspection”.

“Jag är stolt över att ta på mig denna roll inom Opus Inspection”, säger Jim Sands. ”Jag ser fram emot att bidra till Opus Inspections ledarskap inom bilprovningsindustrin för innovativa produkter och tjänster och förstklassig kvalitet i vår verksamhet under många år framöver.”

Mölndal 18 augusti 2014

Om Opus Group AB
Opus Group är ett ledande företag inom bilprovningsteknologi och drift av bilprovning. Koncernen har två huvudsakliga affärsområden som består av bilprovning och utrustning. Opus Group är en av de ledande aktörerna inom bilprovning i USA och Sverige. Opus Bilprovning har 73 bilprovningsstationer i Sverige. Opus Inspection bedriver bilprovningsprogram i USA samt på Bermuda och i Peru och är verksamt inom försäljning och service av emissionskontrollutrustning i Nordamerika och Mexiko. Genom dotterbolagen Opus Equipment och J&B Maskinteknik bedriver Opus Group utveckling, produktion, försäljning och service av kontrollutrustning för bilprovningsföretag och fordonsverkstäder. Opus Groups omsättning 2013 uppgick till ca 1 047 MSEK. Opus Groups aktier är noterade på Nasdaq OMX Stockholm.

FFFS 2007:17 (10 kap 11§) (SFSA rules) - Informationen i detta pressmeddelande offentliggörs enligt bestämmelserna i lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden.