Opus Inspection tilldelas 20-årig bilprovningskoncession i Pakistan

Opus Inspection (Pvt) Ltd., ett dotterbolag till Opus Group, har vunnit en offentlig upphandling och har tecknat en 20-årig bilprovningskoncession för public service med Government of the Punjab (GoPb) Transport Department i Punjab-provinsen i Pakistan. Avtalet ger GoPb möjligheten att förlänga kontraktet under ytterligare två perioder om fem år vardera till en total koncessionsperiod om 30 år.

Enligt bilprovningsprogrammet i Punjab skall Opus Inspection designa, bygga och driva ett program i Punjab för att erbjuda effektiv och opartisk bilprovning av hög kvalitet för allmänheten. Målet med bilprovningsprogrammet är att förbättra trafiksäkerheten och miljön för medborgarna genom förbättringar inom transportsektorn. Programmet kommer därför att omfatta både miljö- och säkerhetskontroll av fordon.

Bilprovningsprogrammet kommer att genomföras under två olika faser. Fas 1 som börjar 2015 omfattar ett stationsnätverk av minst 3 bilprovningsstationer för fordon inom public service i Lahore. Fas 2 som startar 12 månader efter fas 1 skall utvidga besiktningar av public service fordon till resten av distrikten i Punjab-provinsen. Fas 2 omfattar 12 ytterligare bilprovningsstationer plus mobila bilprovningsenheter. Bilprovningsprogrammet kan senare bli utvidgat och inkludera alla privata fordon i Punjab-provinsen.

Under 2013 hade provinsen Punjab cirka 511.000 kollektivtrafikfordon. 265.000 av dem var i staden Lahore. Antalet privata fordon uppgår till flera miljoner. Antalet fordon i Pakistan ökar med cirka 6 – 8 procent per år. Varje fordon i fas 1 och fas 2 ska enligt lag besiktigas varje halvår. Bilprovningspriserna kommer enligt avtal att uppräknas varje år för att kompensera för inflationen. Andelen besiktigade fordon garanteras att uppgå till minst 50 procent och förväntas öka successivt varje år.

Bilprovningskontraktet vanns i en offentlig upphandling med hög internationell konkurrens och har upphandlats under Private Public Partnership (PPP) regler som främjas av Världsbanken för att hjälpa till att utveckla infrastrukturen på tillväxtmarknader. Processen PPP är utformad för att ge enhetlighet, öppenhet och trovärdighet till upphandlande från regeringar.

De estimerade intäkterna från fas 1 och fas 2 uppgår till cirka 150 MUSD över den 20-åriga avtalsperioden. Projektet kommer att ledas och drivas av Opus Inspection (Pvt) Ltd., ett dotterbolag ägt till 90 procent av Opus Group AB.

“Vi är stolta över att ha valts som operatör av det nya bilprovningsprogrammet i Punjab-provinsen. Opus Inspection kommer att installera och driva ett bilprovningsprogram av världsklass här i Pakistan baserat på den senaste tekniken. Vi är särskilt tacksamma till Government of Punjab, Transport Department för deras förtroende för oss och vi ser fram emot en långvarig och ömsesidigt givande affärsrelation”, säger Lothar Geilen, divisionschef för Bilprovning.

”Detta kontrakt är ytterligare ett steg i att nå vårt mål att expandera vår bilprovningsverksamhet till nya geografiska områden. Vi ser ett stort behov av bilprovningstjänster i utvecklingsländer. Våra produkter och tjänster är väl lämpade för att tillgodose behoven hos många utvecklingsländer med snabbt växande fordonsflottor som orsakar föroreningar och hälsoproblem samt ökade trafikskador och dödsfall. Vårt uppdrag är att hjälpa dessa länder att förbättra trafiksäkerheten”, säger Magnus Greko, VD och koncernchef för Opus Group.

Med 185 miljoner medborgare, är Pakistan det sjätte folkrikaste landet i världen. Punjab-provinsen är den största provinsen i Pakistan med mer än 50% av befolkningen.

Mölndal 4 februari 2015

Telefon: 46 31 748 34 00

Om Opus Group AB
Opus Group är ett ledande företag inom bilprovningsteknologi och drift av bilprovning. Koncernen har två huvudsakliga affärsområden som består av bilprovning och utrustning. Opus Group är en av de ledande aktörerna inom bilprovning i USA och Sverige. Opus Bilprovning har 73 bilprovningsstationer i Sverige. Opus Inspection bedriver bilprovningsprogram i USA, Chile, Peru samt på Bermuda och är verksamt inom försäljning och service av emissionskontrollutrustning i Nordamerika och Mexiko. Genom dotterbolagen Opus Equipment och J&B Maskinteknik bedriver Opus Group utveckling, produktion, försäljning och service av kontrollutrustning för bilprovningsföretag och fordonsverkstäder. Opus Groups omsättning 2013 uppgick till ca 1 047 MSEK. Opus Groups aktier är noterade på Nasdaq OMX Stockholm.

FFFS 2007:17 (10 kap 11§) (SFSA rules) - Informationen i detta pressmeddelande offentliggörs enligt bestämmelserna i lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden.