Opus Inspection tilldelas patent i USA för detektering av bedrägeri i OBD-system

Opus Inspection Inc. har tilldelats ett patent i USA, patent 8 666 588, för detektering av bedrägeri i ett OBD-system. Den innovativa tekniken som marknadsförs under varumärket "Tamper Terminator™" behandlar ett problem som sedan 2000-talet har blivit allt mer utmanande att hantera för myndigheter som förlitar sig på On-Board Diagnostic (OBD) tester i samband med avgaskontroller av fordon. Fordonsägare kan ibland manipulera, eller ta bort, katalysatorer, och göra andra modifikationer i avgasreningssystemet som kan medföra betydande negativa effekter på utsläpp från avgasröret. Varje typ av manipulering av avgasreningssystem med målet att på ett otillåtet sätt uppnå en godkänd avgaskontroll är olagligt i USA och i många andra länder, men kan döljas med hjälp av lättillgängliga anordningar, till exempel genom prestandachips och O2 simulatorer från eftermarknaden.

Opus Inspections patenterade Tamper Terminator upptäcker sådana olagliga anordningar under en obligatorisk OBD-baserad avgaskontroll. Tamper Terminator har testats i Portland och Los Angeles. När den används inom ett besiktningsprogram finns möjligheten att erhålla ytterligare utsläppskrediter från miljöverket i USA (EPA) om man kan påvisa reducerat bedrägeri vid avgaskontroller av fordon. Detta ger incitament för delstater att implementera den nya tekniken.

"Fortsatt innovation är centralt för hur vi skall utveckla våra affärer", säger Lothar Geilen, VD för Opus Inspection. ”Denna nya teknik kommer att förbättra effektiviteten i konventionella besiktningsprogram. Vi ser fram emot att introducera Tamper Terminator™ till våra befintliga och framtida kunder."

Telefon: 46 31 748 34 00

Om Opus Group AB
Opus Group är ett ledande företag inom bilprovningsteknologi och drift av bilprovning. Koncernen har två huvudsakliga affärsområden som består av bilprovning och utrustning. Opus Group är en av de ledande aktörerna inom bilprovning i USA och Sverige. Opus Bilprovning har 73 bilprovningsstationer i Sverige. Opus Inspection bedriver bilprovningsprogram i USA samt på Bermuda och i Peru och är verksamt inom försäljning och service av emissionskontrollutrustning i Nordamerika och Mexiko. Genom dotterbolagen Opus Equipment och J&B Maskinteknik bedriver Opus Group utveckling, produktion, försäljning och service av kontrollutrustning för bilprovningsföretag och fordonsverkstäder. Opus Groups omsättning 2013 uppgick till ca 1 047 MSEK. Opus Groups aktier är noterade på Nasdaq OMX Stockholm.

FFFS 2007:17 (10 kap 11§) (SFSA rules) - Informationen i detta pressmeddelande offentliggörs enligt bestämmelserna i lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden.