Penser Access: Opus Group - Vi väntar oss en något högre kostnadsbild framåt

Nettoomsättningen uppgick till SEKm 475, vilket var 3% sämre än vår förväntan. Opus redovisar ett Ebitda-resultat om SEKm 90,4 för det andra kvartalet, detta var 16 % sämre än vad vi hade räknat med. Ebitda-resultatet har påverkats negativt av kostnader för den internationella expansionen genom en förstärkning av organisationen. Att bolaget fortsätter expansionen utomlands är positivt då den nya staretgin synes gå enligt plan. I samband med att man bryter ny mark så bör man ha i åtanke att många av Opus nya marknader befinner sig för närvarande i tidiga tillväxtfaser. Detta innebär således att tillväxten och vinstmarginalerna på dessa marknader är ännu inte tagit fart och det kommer, enligt oss, att ta tid innan vi kommer se ett signifikant bidrag till intäkterna. Detta leder således oss till slutsatsen att bolaget kommer under en tid framöver ha en hög kostnadsbild som ett led i att verkställa strategin.

Läs den fullständiga analysen på: https://epaccess.penser.se/analys/vi-vantar-oss-en-nagot-hogre-kostnadsbild-framat/

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.penser.se