• Opus Group/

Systech Chile har tilldelats sitt första kontrakt för att bygga och driva bilprovningsstationer i Chile

Systech Chile Ltda., dotterbolag till Opus Inspection Inc., har genom ett anbudsförfarande tilldelats ett kontrakt för att utforma, bygga, utrusta och driva tre centrala bilprovningsstationer i Mauleregionen söder om Santiago i Chile. Kontraktet med Maules regionala ministerium för transport och telekommunikation omfattar en koncession som löper under åtta år. Under koncessionen skall Systech Chile förse städerna Curicó, Parral och Constitución med bilprovningstjänster som omfattar både miljö- och säkerhetskontroll.

Bilprovningsstationerna som går under benämningen ”Plantas de Revision Técnica” (PRT), kommer var och en att ha Opus Inspections helautomatiska testlinjer för både lätta och tunga fordon. Under koncessionen kommer Systech Chile bedriva cirka 65 000 årliga besiktningar.

Vi är mycket glada över att ha tilldelats en koncession i Chiles region 7, och vi ser fram emot att arbeta med ministeriet för att ge en konsumentvänlig upplevelse på våra nya PRT-stationer”, säger Lothar Geilen, VD för Opus Inspection. Det här kontraktet är en milstolpe för Opus Inspection, eftersom det utgör grunden för att expandera vår verksamhet i Chile, och på andra håll i Sydamerika.”

Kontraktet kommer att börja generera intäkter under 2015. De årliga intäkterna från detta kontrakt beräknas uppgå till mindre än 1 MUSD.

Mölndal 11 augusti 2014

Om Opus Group AB
Opus Group är ett ledande företag inom bilprovningsteknologi och drift av bilprovning. Koncernen har två huvudsakliga affärsområden som består av bilprovning och utrustning. Opus Group är en av de ledande aktörerna inom bilprovning i USA och Sverige. Opus Bilprovning har 73 bilprovningsstationer i Sverige. Opus Inspection bedriver bilprovningsprogram i USA samt på Bermuda och i Peru och är verksamt inom försäljning och service av emissionskontrollutrustning i Nordamerika och Mexiko. Genom dotterbolagen Opus Equipment och J&B Maskinteknik bedriver Opus Group utveckling, produktion, försäljning och service av kontrollutrustning för bilprovningsföretag och fordonsverkstäder. Opus Groups omsättning 2013 uppgick till ca 1 047 MSEK. Opus Groups aktier är noterade på Nasdaq OMX Stockholm.

FFFS 2007:17 (10 kap 11§) (SFSA rules) - Informationen i detta pressmeddelande offentliggörs enligt bestämmelserna i lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden.