• Opus Group/

US EPA meddelar striktare ozonstandarder - Utsikterna för amerikanska bilprovningsmarknaden förbättrades

US Environmental Protection Agency (EPA) meddelande striktare nationella luftkvalitetsnormer (NAAQS) för marknära ozon till 70 miljarddelar (ppb) från tidigare 75 ppb.

För att förklara det på ett enkelt sätt så betyder ozonföroreningar att det gör ont att andas för de mest utsatta: våra barn, våra äldre och personer som lider av hjärt- och lungsjukdomar", säger EPA:s administratör Gina McCarthy. Vårt jobb är att införa en vetenskapligt accepterad standard som skyddar hälsan hos det amerikanska folket. Dagens åtgärder är en av de viktigaste åtgärderna vi kan vidta för att förbättra folkhälsan, minska kostnaderna för sjukdomar och skydda våra barns hälsa.” - EPA News Release, http://goo.gl/04TCRJ.

Två år från och med nu kommer EPA att utfärda slutgiltiga beteckningar för respektive område, som klassificerar luftföroreningarnas svårighetsgrad. Vissa delstater kommer att ha fram till 2020 för att leva upp till utsläppskraven meden andra delstater med svårare utsläppsnivåer (i synnerhet Kalifornien, Texas) kommer ha fram till år 2037 för att minska områdets luftföroreningar under 70 ppb. EPA reviderar den marknära ozonstandaden vart femte år. (Källa från EPA: http://www3.epa.gov/ozonepollution/pdfs/20151001designationsfs.pdf).

Etablering av obligatoriska bilprovningsprogram för miljökontroll är bland de verktyg som delstater kan inkludera i sina statliga genomförandeplaner. Vi är nöjda med EPA:s tillkännagivande i dag”, säger Jim Sands, VD för Opus Inspection. ”Vi kommer att övervaka utvecklingen av de delstater som tar fram genomförandeplaner för att leva upp till den nya ozonstandarden. Vi ser fram emot att arbeta med våra kunder på delstats- och länsnivå inom våra befintliga bilprovningsprogram samt undersöka de nya nödvändiga åtgärder som kan behöva införas”.

Mölndal 2 oktober 2015

Opus Group är ett ledande bilprovningsföretag med starkt fokus på kundservice och innovativ teknologi. Opus Group är en av de ledande aktörerna inom bilprovning i USA och Sverige. Opus Bilprovning har 75 bilprovningsstationer i Sverige. Opus Inspection bedriver bilprovningsprogram i USA, Chile, Peru, Pakistan och på Bermuda och är verksamt inom försäljning och service av emissionskontrollutrustning i Nordamerika och Mexiko. Opus Groups omsättning 2014 uppgick till ca 1 458 MSEK. Opus Groups aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.

Taggar: