- Bygger och driftar  komplett ekonomistyrning för internationellt kreditföretag inom peer to peer lending

Stockholm 24 november 2014; OpusCapitas nya uppdrag omfattar ett hundraprocentigt åtagande för uppbyggnad och drift av hela ekonomistyrningen för Fixura i Sverige. Fixura är ett snabbväxande företag inom den så kallade sharing economy, som inom kort expanderar verksamheten till Sverige. Som ett led i denna etablering har Fixura valt att inleda ett samarbete med OpusCapita.

OpusCapita ska ansvara för uppbyggnad och drift av Fixuras interna ekonomifunktion. Fixura kopplar ihop låntagare med långivare direkt över bolagets unika IT-plattform. Människor som vill ha bättre avkastning på sitt kapital än vad sparkontot ger, kan låna ut pengar till andra.

Genom ett rigoröst säkerhetssystem för kreditupplysning och riskbedömning kan man få en god avkastning på sitt kapital till rimlig risk och samtidigt få en regelbunden injektion av likviditet varje månad. Låntagarna får en snabb och effektiv lånelösning och slipper byråkrati som banker och mer konventionella kreditinstitut normalt kräver. Långivare och låntagare kommer med hjälp av plattformen gemensamt fram till räntenivå och amorteringstakt.

Det är viktigt för oss att ha en kostnadseffektiv administration av hög kvalitet när vi nu går in i en ny marknad, säger Mirja Palola, VD Fixura. Vi är övertygade om att OpusCapita ger oss detta så att vi kan fokusera helt och hållet på att bygga upp vår affärsverksamhet i Sverige. Vi har förmedlat lån för över 330 miljoner kronor. Våra förhoppningar på den svenska marknaden är stora. Marknads-potentialen är dubbelt så stor som i Finland.

OpusCapita kommer genom sin automatiserade financial management att sköta all bokföring, bokslut, leverantörsreskontra (purchase-to-pay), kundreskontra, löner, reseräkningar och betalningsflöden. OpusCapita är redan verksamt över hela Europa. Det innebär att Fixura potentiellt har möjlighet att bygga vidare på den infrastruktur som skapas med etableringen i Sverige.

Avtalet med Fixura demonstrerar ett högt förtroende för OpusCapitas kunskaper och skicklighet inom all ekonomistyrning inte minst inom den finansiella sektorn, säger Ulla Hemmi,VD, OpusCapita. Vi är mycket glada för förtroendet och kommer att leverera med siktet inställt på att få ett långvarigt och utökat förtroende.

Fixuras IT-plattform måste först anspassas till kronvalutan, innan matchningen mellan långivare och låntagare kan starta. Verksamheten planeras vara igång i Sverige i slutet av innevarande år.

För mer information vänligen kontakta

Ulla Hemmi, VD, OpusCapita Sverige

T: +46729-24 70 00

E: ulla.hemmi@opuscapita.com

Sara Hokkanen, PR Manager OpusCapita, Global

T: +358 403 426 261

E: sara.hokkanen@opuscapita.com

Mirja Palola. CEO | Fixura Ab Oy

E: mirja.palola@fixura.com

E2:martin.nord@fixura.com

Om Fixura

Peer to peer lending innebär att lån ges direkt från en privatperson till en annan utan att en bank fungerar som mellanhand. Systemet möjliggörs av avancerade IT-plattformar. Fixura startade 2010 och har över 42 000 registrerade användare med en medelavkastning på investerat kapital om 10,66  procent på årsbasis. Snittlånen som ges har storleken cirka 35 000 kronor och löper med 21,8 procent ränta på 40 månader. Långivare och låntagare kommer själva överens om villkoren för lånet. Förmedlat kapital hititlls är över 330 miljoner kronor. Fixura erbjuder inga snabblån, så kallade dagslån. Lånesummorna måste vara mellan 20 000 till 100 000 kronor. www.fixura.se

OpusCapita sätter den nya standarden för finansiella processer. Företaget har 2 300 medarbetare som fokuserar på Purchase-to-Pay och Order-to-Cash-processer genom att kombinera programvara, outsourcing och tjänster med en leveransmodell som erbjuder bästa värdet för kunderna. OpusCapita har verksamhet i nio länder och bred erfarenhet från över 10 000 kunder, med slutanvändare i mer än 50 länder. År 2013 omsatte OpusCapita 263 miljoner euro och huvudkontoret ligger i Finland. OpusCapita är en del av Itella Group. www.opuscapita.com

OpusCapita får fullt ansvar för financial management vid Fixuras etablering i Sverige.
OpusCapitas nya uppdrag omfattar ett hundraprocentigt åtagande för uppbyggnad och drift av hela ekonomistyrningen för Fixura i Sverige. Fixura är ett snabbväxande företag inom den så kallade ”sharing economy”, som inom kort expanderar verksamheten till Sverige. Som ett led i denna etablering har Fixura valt att inleda ett samarbete med OpusCapita.

Det är viktigt för oss att ha en kostnadseffektiv administration av hög kvalitet när vi nu går in i en ny marknad.
Mirja Palola, VD Fixura
Avtalet med Fixura demonstrerar ett högt förtroende för OpusCapitas kunskaper och skicklighet inom all ekonomistyrning inte minst inom den finansiella sektorn.
Ulla Hemmi,VD, OpusCapita
We are certain that OpusCapita will be able to meet our needs and expectations such that we can focus on building our operations in Sweden. We have liaised loans worth over EU 33 million to date and we are very optimistic about the Swedish market, which is twice the size of Finland.
Mirja Palola, VD Fixura