• ORANGE/

Orange Business Services lanserar världens första molnbaserade UC-lösning med global räckvidd

Business Together as a Service skapar nya samarbetsmöjligheter för multinationella företag.

Pressmeddelande 2013-04-23: Orange Business Services lanserar idag en global expansion av bolagets Unified Communications (UC)-lösning, Business Together as a Service. Lanseringen ägde rum på ett globalt virtuellt arrangemang som sammankopplade talespersoner i Paris, Atlanta, Frankfurt, Moskva och Singapore samt deltagare från hela världen, inklusive Norden. Efter lanseringen av Business Together as a Service i Europa är Orange Business Services nu klar med marknadens första globala molnbaserade UC-lösning. Lösningen kännetecknas av hög prestanda och en hög säkerhetsnivå. Den hostas i tre regionala datacenter som är en del av Orange Business Services molninfrastruktur.

Business Together as a Service korades som "Best Cloud Service" vid prisutdelningen World Communication Awards 2012. Den är baserad Cisco Hosted Collaboration Suite och utformad för att stödja nya sätt för medarbetarna att samarbeta. Lösningen ger samtidigt IT-avdelningen snabb och kostnadseffektiv tillgång till att lansera UC-verktygen. Verktygen inkluderar telefoni, unified messaging, instant messaging med presence, konferensfaciliteter (audio, webb och video) och mobilitet. Verktygen kan nås var som helst och när som helst via PC, surfplatta, smarta telefoner och dedikerade enheter såsom IP-telefoner.

3M är ett av de globala företag som använder Business Together as a Service. 20 000 anställda på 75 kontor i 25 länder använder lösningen. Se separat pressmeddelande och hör 3M berätta om lösningen i inspelningen från lanseringen.

Stöder global expansion

Business Together as a Service är en nyckelfärdig end-to-end-lösning som erbjuder en rad fördelar:

• Fördelar för verksamheten: Som en molnlösning skiljer Business Together as a Service sig starkt på sin prismodell. Oavsett lokation är priset fast och jämnt. Företagen betalar endast för de applikationer som de anställda använder och de undviker direkta investeringar i teknologi. Det går snabbt att öppna nya kontor, integrera en förvärvad verksamhet och att agera på nya affärsbehov. Samtidigt uppnås fördelar genom ökad produktivitet och medarbetarnöjdhet.

• Fördelar för CIO: Lösningen har en användarvänlig managementportal, som innehåller sex fördefinierade användarprofiler med olika kombinationer av kommunikations- och

samarbetsverktyg matchande medarbetarnas olika behov. Antalet slutanvändarkonton kan snabbt och enkelt skalas upp och ner och att sätta upp nya användarprofiler kräver bara några klick.

• Fördelar för anställda: De nya UC-verktygen kan användas med de enheter den enskilda medarbetaren föredrar, inklusive medarbetarnas egna (BOYD), via en enda och samma användarklient. Medarbetare kan arbeta när de vill och var de vill, och alltid med samma användargränssnitt. Lösningen gör det möjligt att samarbeta i realtid, vilket ökar produktiviteten och möjliggör snabbare beslutsfattande.

-Globaliseringen, arbetslag som sitter utspridda över hela världen, BYOD och mobilitet konvergerar och därmed blir det nya "workspace" mycket viktigt för multinationella företag. Anställda behöver effektiva verktyg som gör det snabbare och lättare att få saker gjorda. Business Together as a Service ger medarbetarna obegränsad tillgång till dessa verktyg och tillmötesgår deras önskningar om en bra balans i arbetslivet och mobilitet, säger Vivek Badrinath, VD för Orange Business Services.

Tillgänglig i Orange Business Services globala molninfrastruktur

Business Together as a Service är tillgänglig på sex kontinenter och stöds av Orange Business Services datacenter i Atlanta, Singapore och Frankfurt, som alla är en del av företagets dedikerade molninfrastruktur. Att tjänsten tillhandahålls från tre regionala datacenter innebär att kvaliteten är garanterad för användare i varje region samtidigt som Orange Business Services kan erbjuda en enhetlig lösning till alla användare i en stor, internationell verksamhet. Företagets molntjänster har den högsta nivån av säkerhet, inklusive ISAE 3402 certifiering.

En liveupptagning från lanseringen kan ses från den 24 april på

För mer information kontakta

Roger Söderberg, Nordisk VD, Orange Business Services. Tel. (08) 51913171, roger.soderberg@orange.com

Presskontakt: Susan Rose Communication AB, Tel 073 300 3010, susan@susanrose.se

Orange är det viktigaste varumärket i France Telecom-gruppen, en av världens ledande telekomoperatörer. Orange har 131 miljoner kunder inom Internet, tv och mobila tjänster i de flesta länder där gruppen är verksam. France Telecom hade 2009 en omsättning på 44,8 miljarder euro (22,1 miljarder euro under första halvåret 2010). Vid utgången av juni 2010 var den totala kundbasen på 182 miljoner kunder i 32 länder. Av dessa var 123,1 miljoner mobilkunder och 13,2 miljoner var bredbandskunder (ADSL) i hela världen. Orange är den tredje största mobiloperatören och den tredje största leverantören av bredbandstjänster i Europa och Orange Business Services är en av världens ledande telekommunikationsleverantörer till multinationella företag.Med projektet ”conquest 2015” adresserar Orange sina medarbetare, kunder, aktieägare och det omgivande samhället med konkreta handlingsplaner. Detta ger sig uttryck i en ny HR-vision för medarbetarna, implementering av nätverksinfrastruktur som stödjer Gruppens framtida tillväxt, en ambition om att leverera exceptionella kundupplevelser via förbättrad service samt en ökad internationell utveckling.