Orc Softwares system för avancerad handel lanseras för Linux

Stockholm – 3 oktober 2005 – Orc Software (SSE: ORC) meddelade idag att Orc-systemet, ett system för avancerad market making, handel och mäkleri, görs tillgängligt för operativsystemet Red Hat Enterprise Linux 4 för AMDs Opteron™-processorer. Orc Software kommer att stödja Linux på Hewlett-Packards HP ProLiant-servrar och Sun Microsystems Sun Fire X4x00-serien i version 5.2 av Orc-systemet som lanseras i slutet av fjärde kvartalet 2005. Donna Rubin, Senior director för avdelningen financial services industry på Sun Microsystems, säger följande: "Vi på Sun gläder oss åt samarbetet med Orc som gör det möjligt för våra kunder att välja bland olika plattformar, däribland våra kraftfulla x64-system med AMD Opteron-processorn. Suns AMD x64-plattform och Orcs lösning är mycket väl lämpade för att möta kraven på låg latens och riskreducering inom handeln.” Orcs kunder kommer i och med lanseringen av Linux-stödet både erbjudas bättre prestanda och kostnadseffektivitet såväl som ett större urval av hårdvaruplattformar. En förhandsversion av Orc-systemet 5.2 finns tillgänglig redan idag för befintliga kunder. Orc-systemet är ett kraftfullt och heltäckande system för avancerad market making, handel och mäkleri. Det är speciellt utvecklat för att tillgodose marknadens krav på hantering av stora handelsvolymer, snabb exekvering och övergripande riskhantering. Systemet erbjuder direktaccess till över 100 marknader över hela världen, inklusive alla större börser, ECN:er och andra likviditetspooler. Joakim Johansson, Vice VD och Forsknings och utvecklingschef på Orc Software, säger: "Vi strävar efter att erbjuda våra kunder optimal prestanda och ser kontinuerligt till att vår teknik uppfyller marknadens krav. Vi beslutade oss för att stödja Linux eftersom detta operativsystem vuxit sig allt starkare i marknaden och det ger våra kunder ett större urval att kombinera olika plattformar utefter deras behov"