Ännu ett stort medicinskt möte till Örebro

Den 29-31 maj står Örebro värd för Svenska Gastrodagarna 2013, ett möte som lockar omkring 650 personer.

Gastrodagarna är Sveriges största vetenskapliga kongress för gastroenterologi och hepatologi och vänder sig till alla yrkeskategorier inom medicinska, kirurgiska och pediatriska specialiteter. Sektionen för Gastroenterologi, Medicinska kliniken och Kirurgiska kliniken vid Universitetssjukhuset i Örebro står som värd för kongressen.

Gastrodagarna arrangerades första gången 1993 och det skedde i Örebro. Att ånyo få stå som värd 20 år senare är ett hedersamt uppdrag, där vi får möjlighet till att leva upp till den förväntan som finns på ett högklassigt vetenskapligt och socialt arrangemang. Jag är övertygad om att dagarna i Örebro kommer att stärka Universitetssjukhusets, Universitets och i slutändan Örebro stads varumärke, säger Jonas Halfvarsson, överläkare och docent vid Universitetssjukhuset Örebro och ordförande i organisationskommittén.

Kongressen arrangeras på Conventum i centrala Örebro av Svensk Gastroenterologisk Förening (SGF) i samarbete med Föreningen för Sjuksköterskor inom Gastroenterologi i Sverige (FSGS) och Svensk Förening för Endoskopi och Gastroenterologi Personal (SEGP).

– Det här är inte det första mötet som Jonas Halfvarsson sett till att få till Örebro.
– Vi ska vara enormt tacksamma för våra lokala värdar, mötena de drar hit är mycket värdefulla för Örebro, säger Pernilla Körberg Törnqvist, chef på Örebro Convention Bureau och pekar på några av fördelarna för Örebro:

– Möten ger oss en stor kunskapshöjning. Fler verksamma inom området kan vara med då mötet hålls på hemmaplan och de får ta del av den senaste forskningen och utveckling på området. Även allmänheten får en dos kunskap tack vare att media ofta lyfter fram kongressens ämne.

– Dessutom får vi ett fokus på den forskning som bedrivs, stadens varumärke stärks, det skapar arbetstillfällen och det blir lättare att rekrytera, då deltagarna fått uppleva vår fina stad. Sedan får vi naturligtvis också en bra ekonomisk effekt med exempelvis ökad handel och hotellbeläggning.

Jonas Halfvarsson
Överläkare och docent vid Universitetssjukhuset Örebro,