Festivaldöden debatteras i Örebro

Idag klockan 15:00 arrangeras vad som kan vara den hetaste debatten under Live at Heart i Örebro. Festivaldöden ska diskuteras i en panel där åsikterna är många.

– Det som hänt Peace & Love, Siesta, Hultsfred, Arvika och Sundsvalls Gatufest är tråkigt och har legat som en våt filt över sommaren, konstaterar Johannes Nilsson, arrangör av Live at Heart. Vi måste fråga oss varför dessa festivaler går under trots sina traditioner och vad som händer med städerna, platserna och regionerna som förlorar dem.

Under Live at Heart möts artister, arrangörer och många andra från musikbranschen. Här visar många nya band upp sig och när andra festivaler försvinner blir det också färre arenor för nya band att möta branschen. Alltså är det viktigt att diskutera festivaldöden för Live at Heart.

– Det här mötet som sker under Live at Heart skapar väldigt många möjligheter för alla inblandade, menar Anders Damberg, arrangör av Live at Heart. Jag vill att det ska finnas starka mötesplatser för artister och bransch, så det känns inte bra att andra festivalvänner går under.

Seminariet är öppet för deltagare och ackrediterade Live at Heart-deltagare samt media.

När?

Fredag 6 september kl. 15.00

Var?

Örebro Läns Museum, Hörsalen

Moderator:

Cecilia Backman

Paneldeltagare:

Marcus Israelsson, MoKS, Musik- och kulturföreningarnas samarbetsorganisation

Joppe Pihlgren, Festivalsverige

Hilda Sandgren, MTA och Stockholm folk festival

Göran Beischer, fd bokare Peace & Love

Victor Schvarcz, Ninetone

Live at Heart arrangeras i fyra dagar, 4-7 september. Vi tänker skapa norra Europas största musikälskarfestival, showcase och mötesplats för musikbransch och artister. Ett omfattande program med möten, workshops och konserter. Sveriges svar på SXSW - South by Southwest, Austin, USA? Musiksveriges Almedalsvecka?
Vi kallar det Live at heart.

Anders Damberg
Grundare av Live at Heart