Hundratals band och artister på väg till Skandinaviens största musikfestival Live at Heart

4-7 september kommer Örebro att invaderas när nästan 200 olika band och artister ska uppträda, knyta kontakter och möta musikbranschen under Live at Heart. Artister från bland annat USA, Tyskland, Holland, Australien, Kanada, Norge, Finland och Sverige kommer att bjuda på flera hundra konserter.

– Vi bygger en stor och unik mötesplats för artister, låtskrivare, producenter och musikbranschen i Örebro, säger Anders Damberg och Johannes Nilsson, grundare av Live at Heart. Här föds morgondagens stjärnor.

Live at Heart arrangeras för fjärde gången och en som ser fram emot årets upplaga är Erik Ekblad från bandet State of Grace.

– Äntligen börjar vi ladda för Live at Heart som för oss är mer än bara ett uppträdande, säger Erik Ekblad från bandet State of Grace. Här bjuder arrangörerna på grymma förutsättningar och det har öppnat dörrar för oss tidigare.

Under Live at Heart startar en ny konsert varje hel timme. Ett tjugotal olika scener används i Örebro och staden släpper in musiken på restauranger, caféer, hotellobbys, kyrkor och andra mötesplatser. Det kommer att spelas musik på torg och i trädgårdar och sett till antalet artister och konserter är Live at Heart Sveriges största musikfestival.

– Gatubilden i Örebro förändras under det här veckoslutet, menar Anders Damberg, Live at Heart. Musiker tar plats överallt och det skapas en puls som för tankarna till stora internationella städer som Austin och New Orleans.

Flera band har skrivit kontrakt med musikbranschen som en följd av Live at Heart sedan den första upplagan av festivalen arrangerades 2010. En nytta som också publiken mår bra av.

– Det här mötet mellan band och bransch skapar en unik möjlighet för den som kommer till Live at Heart att uppleva fantastiska artister i en rad olika genrer, säger Johannes Nilsson, Live at Heart. På så sätt gör vi Örebro till livemusikens huvudstad i Skandinavien – en tummelplats för musikälskare.

Förutom konserter arrangeras flera seminarier där teman som låtskrivande, samhällsbygge, festivaldöd och entreprenörskap blandas. Intresset för den fjärde upplagan av Live at Heart är så stort att arrangörerna utökat programmet med en dag.

– I år tänker vi definitivt gå och kolla på Jay Frank från DigSin för att få veta hur ett av världens mest nyskapande musikbolag ser på framtidens musikindustri, säger Erik Ekblad från State of Grace. Det trodde jag att man skulle behöva åka längre än till Örebro för att få lyssna på, men världen blir liten under Live at Heart.

Ackreditering för bransch och media: liveatheart.se/registration

Mer information: liveatheart.se, facebook.com/liveatheart, twitter.com/liveatheart

Live at Heart arrangeras i fyra dagar, 4-7 september. Vi tänker skapa norra Europas största musikälskarfestival, showcase och mötesplats för musikbransch och artister. Ett omfattande program med möten, workshops och konserter. Sveriges svar på SXSW - South by Southwest, Austin, USA? Musiksveriges Almedalsvecka?
Vi kallar det Live at heart.

Anders Damberg
Grundare av Live at Heart