Ledamöter ur riksdagens kulturutskott och Kungaparet besöker OpenART

Med två och en halv vecka kvar av sommarens OpenART är det bråda dagar för Mats Nilsson, projektansvarig. Idag fredag - 16 augusti – har ledamöter ur Riksdagens kulturutskott bokat en specialvisning och den 20 augusti kommer Kungaparet att visas OpenART under den jubileumsresa Kungen gör för att fira 40 år på tronen.

– Många vill uppleva och veta mer om OpenART och nu på slutet skruvas tempot upp, säger Mats Nilsson, projektansvarig. Visst är det kul att både ledamöter ur kulturutskottet och Kungaparet kommer till Örebro och OpenART.

Dessutom märks det att skolstarten närmar sig och att de flesta örebroare som varit bortresta under sommaren är tillbaka. Efterfrågan på guidade turer är hög och den utvidgade guideverksamheten för barn är också populär.

– Vi jobbar hårt för att kunna guida och berätta om OpenART för alla som vill, menar Mats Nilsson. Efterfrågan just nu är så hög att vi skulle behöva fler guider.

OpenART har upplevts av hundratusentals människor. Spåren av utställningen är spridda över hela världen med tusentals bilder och reaktioner i sociala medier, på bloggar och i medier.

– När vi tar bort väggarna och ställer ut konsten där människor rör sig händer något, menar Mats Nilsson. Jag tycker nog att vi hjälper till att öppna människors sinnen, så det känns bra att många står på kö nu innan vi stänger utställningen.

Elin Persson
Projektkoordinator, OpenART