OpenART Academy öppnar 20 maj

För fjärde gången arrangeras den internationella konstutställningen OpenART i Örebro den här sommaren. Redan 20 maj öppnar en av årets stora nyheter - OpenART Academy. Ett internationellt konstsymposium som pågår i fyra veckor. Fokus ligger på att skapa verk som kommer att visas under OpenART och dessa ställs sedan ut på Örebro Läns Museum och i parken runtom.

. Symposiet möjliggör för möten mellan konstnärerna, där föreläsningar och presentationer arrangeras i anslutning. Vissa av dessa öppnas för allmänheten.

15 konstnärer kommer att delta i OpenART Academy. Över 300 ansökningar kom totalt in till OpenART den här gången, med stor internationellt bredd. Detta återspeglas speciellt i OpenART Academy.

-         Det pratas om Örebro och OpenART i allt fler sammanhang, menar Lars Jonnson, projektledare OpenART. Konstnärer från hela världen vill komma till Örebro och skapa konst under OpenART och när de möts händer bra saker. Vi går in i det här med spänning.

Konstnärerna som är antagna i OpenART Academy 2013 är:

Agita Steinberg, Lettland

Alexandra Trimino, USA

Amit Goffer, Tyskland/Israel

Anna Sissela Gustavsson & Hans-Owe Rydberg, Sverige

Angela Lubic, Tyskland

Caspar Forsberg, Sverige

Stephan Groß, Tyskland

iCollective & Zuloark, Tyskland/Spanien

Maxx Figueiredo, Brasilien

Niklas Pedersen, Finland

Pia Männikkö, Finland

Samuel Olou, Norge/Togo-Ghana

Victor Mutelekesha, Norge

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vem sa att samtidskonsten bara berör de initierade kretsarna? Vad händer när vi tar bort väggarna ur utställningssammanhanget och konsten får flytta ut i stadens öppna rum?

OpenART bjuder in till ett annorlunda och öppet koncept att uppleva samtidskonst. Vi öppnar upp och kittlar människor till nya möten. Örebro förvandlas temporärt till en fantasieggande utställning när 70 nationella och internationella konstnärer invaderar staden.

OpenART 2013, 15 juni – 1 september

openart.se, facebook.com/openartsweden, @openartsweden, #openartsweden