Örebrokampanj tog guld i internationell reklamtävling

Örebro har vunnit guld i internationella reklamtävlingen IAB MIXX AWARDS i kategorin ”search marketing” med kampanjen ”Skaffa ett liv”. Kampanjidén gick ut på att locka Sveriges vassaste IT-hjärnor att bo och verka i Örebro genom att googla sitt eget namn. IAB MIXX AWARDS är en tävling där välkända varumärken prisas, Örebrokampanjen vann bland annat över varumärket Chevrolet och varumärken som Coca Cola och Google tog guld i andra klasser.

Skaffa ett liv är en gemensam rekryteringsportal för IT-företagen i Örebro tillsammans med Örebrokompaniet och Handelskammaren Mälardalen. Syftet är att locka Sveriges främsta IT-personer till att verka och bo i Örebro. Idén gick ut på att Sveriges vassaste it-hjärnor googlar på sina egna namn och sedan lockas till rekryteringsportalen genom Örebros erbjudande – ett liv.

Rekryteringsportalen lanserades för drygt ett år sedan och har nu vunnit guld i ”search marketing” i IAB MIXX AWARDS. Tidigare är kampanjen även nominerad till Placebrander of the year 2012. IAB MIXX AWARDS är en internationell reklamtävling som varje år prisar internationellt kända varumärken som Coca Cola och Google – och i år Örebrokampanjen Skaffa ett liv. Skaffa ett liv- kampanjen knep guldet från Chevrolet och Hilton Worldwide & iProspect som också var nominerade till årets bästa i uppsökande marknadsföring.

– Det här priset visar att vi i Örebro är en nytänkande förebild inom platsmarknadsföring och det är väldigt roligt att få bekräftelse på det. Samarbetet med byrån R/GA i Stockholm har fungerat bra och vi är stolta över resultatet.

Skaffa ett liv- kampanjens syfte var att få fler IT-personer att söka jobb i Örebro och majoriteten av de deltagande IT-företagen menar att kampanjen gett resultat och fler jobbansökningar.

– Detta är ett kvitto på att vi gjort något bra, men det bästa beviset är trots allt att IT-företagen som initierade rekryteringskampanjen har fått fler jobbansökningar från personer som idag inte bor i Örebro, säger Jenny Emerén Kommunikationschef på Handelskammaren Mälardalen

Anna Bjelke
Marknadschef för Örebrokompaniet