Särskolans Rikskonferens valde Örebro 2016

I maj 2016 förlägger Särskolan sin årliga Rikskonferens i Örebro. 800-1000 skolledare och personal som arbetar inom särskoleverksamheten reser in från hela landet och gästar Örebro i tre dagar. Konferensen kommer att hållas på Conventum Kongress och deltagarna har valt att övernatta på samtliga närliggande hotell.

Efter ett möte med Örebro Convention Bureau och representanter från Örebro kommun beslöt styrelsen i SIGYS att lägga sin årliga riks konferens i Örebro år 2016. Detta skedde i konkurrens med två andra kommuner.

- Avgörande för beslutet var den överskådliga offert som presenterades, möjligheten att också utnyttja Örebro slott samt det positiva och engagerade bemötande som vi fick när vi träffades, säger Tage Gumaelius, vd Sigys Education Ltd. Vi från SIGYS ser fram emot att ha konferensen i Örebro och är övertygade om att läget, miljön och engagemanget från de personer vi skall samarbeta med borgar för en utomordentlig konferens, fortsätter Gumaelius.

Särskolans Rikskonferens har anordnats i över 20 år i olika kommuner runt om i landet. Konferensen är en mötesplats för alla som är intresserade av eller arbetar inom särskolan där ny information och aktuell forskning presenteras. Rikskonferensen har blivit en viktig del för fortbildning samt för möjligheten att knyta kontakter med likasinnade över hela Sverige. Olika huvudteman har präglat konferenserna, teman som är aktuella och viktiga för ett fortsatt bra arbete med den elevgrupp som särskolan har ansvaret för. Deltagarantalet har under de senaste åren varierat mellan 500-1000. Temat för konferensen i Örebro är ännu inte fastställt men kommer att presenteras efter samtal med berörda instanser i Örebro.

- Från Örebro kommuns sida är vi glada att kunna vara värdkommun för denna viktiga konferens, den ger oss extra stöd för utveckling av verksamheten och är viktig för hela vår region, säger Marie Holm, programdirektör Barn och utbildning, Örebro Kommun.

Monica Ståhl från Örebro Convention Bureau är stolt över att få ta emot Rikskonferensen i Örebro.
- Som värdkommun har vi en enorm möjlighet att sätta fokus på särskoleverksamheten och skapa uppmärksamhet kring dessa frågor säger Ståhl. Mötet ger möjlighet för fler i regionen att delta, och dessutom är detta en bra arena för att knyta kontakter på, avslutar hon.

Kontakt:

Särskolans Rikskonferens