Fortsatt tillväxt i fritidstrafiken för tredje kvartalet

Trafikutvecklingen ligger i stort sett på samma nivå under årets tre första kvartal jämfört med samma period föregående år. Det är fortsatt tillväxt i fritids- och businesstrafiken, medan pendlingstrafiken minskar.

Vägtrafiken ligger 0,2 procent lägre jämfört med samma period föregående år. Det är fortsatt tillväxt för BroPass Fritid, som ökar med 3,3 procent, vilket är 217 fordon per dygn, och för BroPass Business, som ökar med 4,2 procent, vilket är 192 fordon per dygn. Frakttrafiken ökade med 2,7 procent.

En tillbakagång ses inom pendlingstrafiken, som har minskat med 5,0 procent.

Intäkterna har ökat med 21 miljoner DKK samtidigt som driftskostnaderna har minskat med 5 miljoner DKK. Rörelseresultatet är 1.137 miljoner DKK, vilket är en förbättring med 25 miljoner DKK.

Räntekostnaderna för tredje kvartalet är 180 miljoner DKK, vilket är 79 miljoner DKK lägre än jämfört med samma period 2017. De minskade räntekostnaderna kan primärt tillskrivas den låga inflationen under perioden.

Totalt ger detta ett resultat på 957 miljoner DKK före värdeförändring, vilket är en ökning med 104 miljoner DKK jämfört med samma period föregående år.

- Den varma sommaren har medfört att trafiken inte har motsvarat fjolårets, men vi ser fortfarande fler fritidsresande. Vi upplever också en ökning i frakttrafiken och är fortsatt marknadsledande över Öresund. Tillbakagången i pendlingstrafiken bedömer vi som tillfällig mot bakgrund av den goda arbetsmarknaden i Köpenhamnsområdet, säger Caroline Ullman-Hammer, VD för Øresundsbro Konsortiet.

Den 19 september 2018 avkunnade EU-rätten dom i målet, HH Ferries mot EU-Kommis­sionen avseende kommissionens beslut om stadsstöd till Øresunds­förbindelsen (mål T-68/15).

EU-rätten fastslår i domen att kommissionen har begått ett antal procedurfel, genom att den skulle ha inlett ett så kallat ”formellt granskningsförfarande” i målet. Rätten ogiltigförklarar därför kommissionens beslut. Det bör påpekas, att EU-rätten inte har underkänt statsgarantimodellen som sådan.

I domen anges även att garantier till konsortiets ägare (A/S Øresund och SVEDAB AB) inte utgör statligt stöd.

Huvudposterna i resultaträkningen (miljoner DKK)

Jan – sept 2018 Jan – sept 2017 Utveckling
Intäkter väg 1.137 1.118 19
Intäkter järnväg 379 376 3
Övriga intäkter 15 16 -1
Summa intäkter 1.531 1.510 21
Driftkostnader -186 -191 5
Övriga rörelsekostnader -2 -1 -1
Avskrivningar -206 -206 -
Rörelseresultat 1.137 1.112 25
Finansiella poster -180 -259 79
Resultat före värdeförändring 957 853 104
Värdeförändring, marknadsvärdeeffekt, netto* 209 407
Värdeförändring, valutakurseffekt, netto* 38 19
Periodens resultat 1.204 1.279

* Värdeförändring är en redovisningsprincip enligt vilken finansiella tillgångar och skulder värderas till marknadsvärde med löpande redovisning av värdeförändringen i resultaträkningen under finansiella poster. Marknadsvärdeförändringen påverkar dock inte företagets återbetalningsförmåga.

Vägtrafikutvecklingen under perioden januari-september

Trafik per dag 2018 Trafik per dag 2017 Utveckling trafik
BroPass Fritid 6.754 6.537 3,3%
BroPass Pendlare 5.674 5.973 -5,0%
BroPass Business 4.759 4.567 4,2%
Kontant m.m 4.049 4.198 -3,5%
Personbilar totalt* 19.702 19.800 -0,5%
Lastbilar 1.370 1.333 2,7%
Bussar 165 142 15,6%
Totalt 21.236 21.276 -0,2%

* Personbilar omfattar också personbilar med släp, varubilar och motorcyklar.

För ytterligare information, kontakta Øresundsbro Konsortiets verkställande direktör Caroline Ullman-Hammer, tel 040-676 60 00 eller presstelefonen 040-676 61 16.

Följ nyheter från bron på twitter @oresundsbron och i nyhetsbrevet Fokus Öresund

Øresundsbron är den fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark. Den är 16 kilometer lång och består av en bro, tunnel och den konstgjorda ön Peberholm. Varje dag kör 21.000 motorfordon över Øresundsbron.
Øresundsbron ägs och drivs av Øresundsbro Konsortiet.