• Öresundskraft AB/

Öresundskraft sjösätter nytt övervakningssystem för elnätet och fortsätter moderniseringen av elsystemet för säkrare leveranser

För att ytterligare höja leveranssäkerheten av el har Öresundskraft bytt ut sitt gamla övervakningssystem och kan framöver övervaka elnätet mer detaljerat. Satsningen är bara det senaste steget i ett mångårigt projekt för att modernisera elnätet. Resultatet av satsningarna ger effekt. Kortare elavbrottstider och högre leveranssäkerhet är några exempel.

Genom att byta ut det ålderstigna övervakningssystemet med ett nytt från ABB kan Öresundskrafts tekniker mer detaljerat se exakt vad som händer i elnäten i Helsingborg, Ängelholm och Bjuv. Övervakningssystemet ABB Network Manager gör det enkelt att ner på fördelningsstation se elnätets status och agera om strömmen bryts någonstans i nätet. Satsningen på ett nytt övervakningssystem är bara det senaste i raden av projekt för att modernisera elnäten, en satsning som pågått sedan mitten av 1990-talet och som kostat flera hundra miljoner kronor. - Vi tar nu nästa steg i arbetet med att förbättra och stärka elnäten. Det här är extremt långsiktiga investeringar som framtidssäkrar elnäten i cirka 40 år. Satsningen ger mer ekonomiska nät som dessutom är mer stabila för kunderna ur driftssynpunkt, säger Anders Östlund, vd på Öresundskraft. Längst har moderniseringen kommit i Helsingborgs tätort där Helsingborg nu utmärker sig nationellt med mycket korta avbrottstider, runt fem minuter i snitt per år och kund, elnätet är starkare och tål bättre plötsliga belastningstoppar. Därmed kan elnätskostnaderna fortsatt hållas under den nationella snittkostnaden för elnät. I Helsingborg har en helt ny teknisk struktur skapats i elnätet där spänningen har höjts från 6 till 11 kilovolt (kV), vilket innebär att man kan överföra mer el på samma kabel eller dra längre kablar utan fördelningsstationer. Dessutom ersätts delar av det överordnade kraftsystemet på 50 kV med nytt på hela 132 kV. Antalet stora elstationer har minskats med sex hittills runt om i Helsingborgs tätort.