Öresundskraft vårstädar kabelskåp

Nu ska 200 kabelskåp i centrala Helsingborg och ett 30-tal nätstationer saneras från klotter och affischer.

I Helsingborgs nätområde finns 6000 kabelskåp, varav cirka 200 i city. Klotter och affischering är förbjudet på skåpen med trots detta vandaliseras dessa med allt från reklam till grafitti. Ett ständigt arbete med klottersanering sker och i april startar Öresundskraft ett projekt med sanering av alla centralt belägna kabelskåp.

– Öresundskraft har just köpt in en saneringsapparat placerad på en släpvagn. Med varmt högtrycksvatten går det mycket lättare att få bort klottret och en betydligt mindre mängt tvättmedel behövs, säger Bengt Vig från Öresundskraft, ansvarig för saneringen. Högtryckstvätten används på nätstationerna medan de mindre kabelskåpen tvättas manuellt.

Arbetet sker i samarbete med Helsingborg stads stadsbyggnadsförvaltning, som hanterar klottersanering för stadens räkning.

Bengt Vig, saneringsansvarig Öresundskraft, tel. 070-418 37 76
Göran Skoglund, pressansvarig Öresundskraft, tel. 070-418 34 35

Öresundskraft Med visionen ”Energi för en bättre värld, Kraft för regionen” har vi kaxigt höga krav på oss själva. Vårt avtryck på omvärlden ska minska. Och vi har kommit en bra bit på väg. Övergången till biobränsle har minskat koldioxidutsläppen med 340 000 ton per år. Fordonsgas i stadsbussarna har förbättrat luften för Helsingborgarna och vi är en av de största påhejarna av elbilar. Vårt nya kraftvärmeverk kommer att göra fjärrvärme och el av restavfall.
Med bas i Helsingborg arbetar vi för en livskraftig Öresundsregion. 450 medarbetare ser till att 260 000 kunder får el, fjärrvärme, naturgas, fjärrkyla, bredband och servicetjänster. www.oresundskraft.se.