Stadsnätet i Helsingborg i Skåne-toppen

Helsingborg ligger långt före resten av Skåne vad gäller tillgången till fibernät och riktigt snabba uppkopplingar. Det visar statistik från PTS

Hela 62% av helsingborgarna har förutsättningar för Internetaccess via fiberoptiska nät eller fiber-LAN. Det ska jämföras med genomsnittet i Skåne på 40 procent, vilket också är rikssnittet. Det visar statistik från Post & Telestyrelsen, PTS.

Det här innebär att helsingborgarna också har bättre förutsättningar för riktigt snabba uppkopplingar. Enligt PTS har 74 procent förutsättningar för minst 50 Mbit/sekund, att jämföra med 55 procent för Skåne i stort och 53 procent för hela riket.

Bakom Helsingborgs stadsnät står Öresundskraft. Företaget konstaterar att av de närmare 18.000 stadsnätsjack som finns i nätet så är närmare hälften aktiverade. Nu lanserar man en kampanj för att öka anslutningsgraden ännu mer.

–Vi har gjort det busenkelt för kunderna, säger Johan Nyström, chef för Bredband på Öresundskraft. Man kopplar in datorns nätverkskabel i jacket, registrerar sig och startar om webbläsaren. Sen är det fritt fram att direkt beställa Internet-access, sedan TV och telefoni från någon av tjänsteleverantörerna.

Stadsnätet är öppet för många olika tjänsteleverantörer, i dagsläget 12 stycken. Det har skapat konkurrens vilket pressat priserna. Som exempel nämner Johan Nyström att via Stadsnätets tjänsteleverantörer erbjuds Internet (100/10 Mbit/s) plus telefoni för 219 kr/månad. Det kan jämföras med den största aktören på marknaden som erbjuder 12-24 Mbit/s plus telefoni för 439 kr/månad.

Öresundskraft stadsnät finns i Helsingborg, Höganäs, Bjuv och delar av Åstorp. Mer information finns på www.stadenistaden.se

Johan Nyström, chef bredband, Öresundskraft, tel. 070-418 32 84.
Göran Skoglund, pressansvarig, Öresundskraft, tel. 070-418 34 35