Orexo meddelar att Abstral är klart för lansering i Frankrike

Uppsala, 30 juni 2009, Orexo (STO: ORX) meddelar att ProStrakan Group plc (LSE:PSK), Orexos partner i Europa och Nordamerika för Abstral, ett läkemedel för behandling av genombrottssmärta hos cancerpatienter, idag bekräftar att prisförhandlingar med de franska myndigheterna för den pan-Europeiska produkten har avslutats tidigare än väntat. Som ett resultat av detta planerar ProStrakan att lansera Abstral på den viktiga franska marknaden under nästkommande månad. Abstral är en ny formulering av den väletablerade opioiden fentanyl och är avsedd för behandling av genombrottssmärta hos cancerpatienter som sedan tidigare får smärtbehandling med hjälp av opioider. I juni 2008 rekommenderade EMEAs Committee for Medicinal Products for Human Use ett godkännande för marknadsföring och försäljning av Abstral i Europa. Abstral kommer att marknadsföras i Frankrike genom ProStrakans 17 personer starka säljkår. Frankrike anses vara en viktig marknad för Abstral eftersom det är en av de största etablerade marknaderna för fentanyl i Europa. Den franska lanseringen av Abstral följer efter lanseringen i Storbritannien och Tyskland där produkten visat stark tillväxt sedan försäljningsstarten i januari 2009. ProStrakan rapporterade i maj 2009 att försäljningen av Abstral i Storbritannien och Tyskland nått 7 200 tabletter per vecka. Torbjörn Bjerke, VD och koncernchef för Orexo, kommenterar: ”Den tidigarelagda lanseringen av Abstral i Frankrike bidrar till en förbättrad behandling för många cancerpatienter som lider av genombrottssmärta. Vidare är det ytterligare ett viktigt steg för den internationella lanseringen av Abstral och för Orexos utveckling mot att bli ett lönsamt läkemedelsföretag.” För ytterligare information, kontakta: Torbjörn Bjerke, VD och koncernchef Tel: 0708-66 19 90 E-post: torbjorn.bjerke@orexo.com Johan Andersson, Investor Relations Tel: 0702-100 451 E-post: johan.andersson@orexo.com Om Abstral Abstral är en snabblöslig tablett för sublingual administrering av fentanyl, avsedd för behandling av genombrottssmärta hos cancerpatienter som sedan tidigare får smärtbehandling med hjälp av opioider. Abstral baseras på Orexos unika och patenterade sublinguala tabletteknologi där en snabblöslig tablett placeras under tungan och den aktiva substansen tas upp av slemhinnan i munnen. För närvarande säljs Abstral i Sverige, i Storbritannien och i Tyskland. I Sverige säljs Abstral genom Orexos och ProStrakans samriskbolag, ProStrakan AB. I Japan är produkten i klinisk fas III och i USA är klinisk fas III slutförd. Distributionsavtal för Ryssland och CIS, Bulgarien och Rumänien är tecknat med Gedeon Richter. För marknaden i Sydostasien är ett distributionsavtal med Hospira tecknat. För den kinesiska marknaden har Orexo tecknat ett licens- och distributionsavtal med Novamed och för den israeliska marknaden är ett distributionsavtal tecknat med Neopharm. Om Orexo Orexo är ett läkemedelsföretag som fokuserar på utveckling av behandlingsformer för smärta och inflammation. Företaget har fyra kommersialiserade produkter och en bred projektportfölj i sen utvecklingsfas. Försäljning och produktutveckling sker huvudsakligen genom internationella samarbetsavtal med stora läkemedelsföretag. Orexo har 122 anställda och huvudkontoret finns i Uppsala. Mer information finns på www.orexo.se. Om ProStrakan ProStrakan Group plc är ett snabbt växande internationellt specialty pharma-bolag verksamt inom utveckling och kommersialisering av receptbelagda läkemedel för behandling inom stora sjukdomsområden där det finns icke tillfredställda medicinska behov. ProStrakans huvudkontor ligger i Galashiels, Skottland. Företagets utvecklingsenheter finns i Galashiels och Bedminster, New Jersey, USA. Försäljning och marknadsföring av ProStrakans produktportfölj sker genom marknadsbolag i Storbritannien, USA, Frankrike, Tyskland, Spanien och andra EU- länder. Mer information finns på www.prostrakan.com Notera: Enligt lagen om värdepappersmarknaden är Orexo AB (publ) skyldig att offentliggöra informationen i detta pressmeddelande. Informationen lämnades för offentliggörande den 30 juni 2009 kl. 08.00.